Avatar billede simon13 Nybegynder
24. april 2011 - 23:54 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

flytte sin windows kopi fra en computer til en anden?

hej.

jeg har kigget på en ny computer, en god gamer computer til billig pris, men så så jeg at styresystemet på den var linux (man kan jo ikke spille de spil som jeg spiller på en linux), så jeg ville høre om jeg kunne flytte mit windows vista, fra min nuværende computer, og over på den anden? uden at betale for det. der står jo sådan en slags licens nøgle på bunden af min computer.

her er computeren: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4416812
Avatar billede pstidsen Novice
25. april 2011 - 00:26 #1
Mener du kan brænde en CD og bruge licenskoden under din pc, men spørg mig ikke hvordan. Men det er der helt sikkert nogen herinde som ved, så vent bare på mere detaljeret svar ;)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
25. april 2011 - 00:34 #2
Det kan du kun gøre, hvis du har givet flere tusind kr. for din Vista i sin tid.

Ellers er den nemlig en OEM-version, hvilket betyder, at den kun må bruges på den maskine, som den først installeres på.

Men din nuværende maskine skulle vel også køre videre om du så sælger den eller hvad du gør med den, så den skal vel bruge sit styresystem.

Noget andet og vigtigere er det, at ingen i dag vil anbefale dig at installere vista på en ny maskine, der er så mange fordele ved Win7 i forhold til Vista, at du ville snyde dig selv for den fulde oplevelse af at få ny computer, hvis du installerede Vista på den nye maskine.

Så gå på edbpriser og find dig en Home Premium udgave af Windows 7, i 64 bit, som du kan bruge i den nye maskine.

God fornøjelse med nyanskaffelsen
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 07:56 #4
#3 Ja den billigste koster 527 kr, men hvis du skal bruge denne kræver det så ikke at den pc du skal bruge den på har Windows i forvejen? Det er jo en opgraderingslicens fra Windows 7 Starter.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 08:00 #5
Jeg har set tilbud på Windows 7, hvor man kan få en licens til 3 pc'ere for knapt 1200 kr, og det er billigt. Er den nuværende pc en rimelig god pc vil salgsværdien forhøjes ved at installere Windows 7 på den. Og samtidigt vil performance også øges. Man kan se om pc er klar til Windows 7 her:http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 08:10 #6
Avatar billede simon13 Nybegynder
25. april 2011 - 19:36 #7
okay mange tak, men hvordan kan man se om man har en OEM version?
Avatar billede simon13 Nybegynder
25. april 2011 - 19:40 #8
oh alle sammen skal lige nævne at jeg IKKE har tænkt mig at sælge min gamle pc, da jeg har tænkt mig at instalerer linux på den, og så bruge dne til andet end gaming ;)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
27. april 2011 - 00:03 #9
Mange tak for pointene, du spørger om man kan se, at det er en oem-version, hvilket står i mit produkt ID på mit Windows 7.

Se under System i Kontrolpanelet, det er sikkert nogenlunde det samme, der er numre-OEM-numre osv., men eller er det det altid, hvis man ikke selv har købt styresystemet og givet en del for det, som jeg skrev ovenfor.

Nu er du jo kun et menneske, så hvad skal du egentlig med mere end en computer, de fylder jo også?

Jeg har selv både et ubuntu- og et XP-system kørende under VMware Player, der er gratis.

https://www.vmware.com/tryvmware/?p=player&lp=default

Hvis det er fordi du gerne vil lege med linux, så du kan være bedre rustet til uddannelse og jobvalg senere, så vil du måske være bedre stillet ved en virtuel løsning, det er meget nemmere at få plads til i et alm. hjem.

Jeg kender jo ikke noget til din nuværende maskine, jeg tænker på om den kunne opgraderes, men det kunne jo også være, at den kunne sælges, hvis du gerne vil have en ny, der så kan klare det hele.

Du skal bare gerne sikre dig mindst 8 gb ram, hvis du vil køre med virtuelle systemer oven på dit egentlige styresystem.

God fornøjelse, hvad du end kommer frem til.
Avatar billede simon13 Nybegynder
27. april 2011 - 15:18 #10
jeg er kun 14 år gammel så tænker ikke på job eller noget ;)
det er fordi min nuværende pc larmer meget (det er en bærbar) og kunne godt tænke mig en stationær til noget kraftigt gaming, og så bruge bærbaren til diverse andre ting som f.eks skrive opgaver eller surfe på nettet.

men det ville nok være meget smart af mig at købe et OEM styresystem til næste gang jeg skal skifte computer?

ps. jeg forstod ikke helt hvad du mente med jeg helst skal have mindst 8gb RAM for at køre virtuelle systemer?
Avatar billede simon13 Nybegynder
27. april 2011 - 15:22 #11
hej jeg så lige at i mit produkt-ID står der nogle tal. og inde imellem de tal står der OEM.

skriver lige et eksempel (har ikke skrevet de tal der rigtigt stod, ved ik om folk kan hacke mig eller whatever hvis de kan se dem)

produkt-id: 97365-OEM-6574837-84563

så at der inde i midten står oem betyder vel at jeg har et oem system.?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2011 - 17:30 #12
Nemlig.
Avatar billede simon13 Nybegynder
27. april 2011 - 19:00 #13
okay tak for hjælpen alle sammen. har fundet ud af at jeg køber den der linux computer- hvis jeg altså er 100% sikker på at jeg kan instalerer win7 på den. hvordan finder jeg ud af om jeg kan det?

her er link til den:http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4416812
Avatar billede simon13 Nybegynder
27. april 2011 - 19:09 #14
og hvis nogen vil hjælpe mig med at se om det er en 32 eller 64 tingeling computer så ville jeg også blive glad ;)

ps hvordan lukker man sådan en tråd?
Avatar billede jens_peter Nybegynder
28. april 2011 - 00:56 #16
Hej Simon

Selvom du er 14 nu, så er du 19 om fem år og skal forhåbentlig videre fra gymnasiet eller lignende, barndommen er jo en øvelse i at blive voksen.

Nok om det - tråden lader du bare være, så lukker den af sig selv.
Skriv evt. direkte til mig, så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.

Men du har lige et par misforståelser, kan jeg se, så det svarer jeg dig lige på her:

>men det ville nok være meget smart af mig at købe et OEM styresystem til næste gang jeg skal skifte computer?<

Det må du da have fået galt fat i, du kan ikke bruge et oem-styresystem, som du har installeret på din nuværende maskine, til din næste maskine.

>ps. jeg forstod ikke helt hvad du mente med jeg helst skal have mindst 8gb RAM for at køre virtuelle systemer?<

Hvis du nøjes med 4 gb. som i det system du kigger på, så er der jo ikke ram til andet end de virtuelle system, hvis det skal køre nogenlunde afhængigt af hvad det er for et.

Hvad skal det system, hvormed du driver computeren, så bruge af ram?

Ok, det (styresystemet) tager jo først og derfor bliver der ikke ret meget til et evt. virtuelt system, der kører på maskinen, når der kun er 4 gb. i alt.

Jeg har f.eks. Crome og joblisten igang nu og i følge joblisten bruger jeg 2.06 gb. ram på maskinen lige nu, så der ville jo ikke være to gb. tilbage til yderligere programmer.

Det kunne være Vmware Player og måske Ubuntu, hvor begge programmer/styresystemer jo skal bruge ram for at køre.

Her reserverer Vmware Player jo så rammen til Ubuntu-systemet, men det kunne jo være et hvilket som helst program, som der ikke var ram nok til.

Det er også hvad jeg har imod den maskine, som du har udset dig, ligesom jeg ikke kan lade være med at tænke på, om du eller din far kender det firma, der laver maskinen?

Det er ikke et firma jeg har hørt om og det er jo lidt surt, hvis den går i stykker eller ikke er samlet ordentligt, så det ikke virker og det så viser sig, at dine surt tjente sparepenge er spildte.

Hvis det såkaldte firma viser sig ikke at være andet end en eller anden, der samler maskiner hjemme på køkkenbordet.

Det er i hvert fald noget vrøvl, som de kommer med for at slippe afsted med en 430W til en gamermaskine, hvor meget gaming, der så er over den, den kan sikkert sagtens klare syvkabalen!

Maskinen bruger ikke mindre strøm af, at strømforsyningen er mere stabil i spændingen, men den kan koste mindre på elregningen ved, at strømforsyningen er effektiv. Men de watt, som den er angivet at give ud - det er på maskinens side af strømforsyningen, hvorimod det ikke angives hvor meget strøm fra elnettet, som den bruger under driften.

Jeg må understrege, at jeg ikke kender Simon, som han hedder, handler du med firmaet, så handler du nemlig med ham her:

CVR Nummer: 33226365

Firma Navn: Game-station.dk v/Simon da Silva

Der bor i denne lejlighed:

Adresse: Frederikssundsvej 94 F 1 tv

Post Nummer: 2400 København NV

De modtager pakker på Bytinget 2 i Brønshøj, som kan være alt muligt, jeg ved kun, at nr. 4 & 6 på vejen er alm. huse, der har været sat til salg.

http://www.boligsiden.dk/postnummer/2700/vej/bytinget/villa/arkiv/

Nå jeg vil stoppe, da jeg ikke ønsker at lyde negativ, men jeg vil slutte med at ønske dig alt muligt lykke og held med din nye maskine, hvor du end måtte ende med at bestille eller købe den henne.

Vh Jens Peter

P.S. Jeg kan findes her, hvis du skulle have lyst - kortlink.danskekroner/8z48
Avatar billede simon13 Nybegynder
28. april 2011 - 15:57 #17
tak for hjælpen alle sammen
Avatar billede qvert Nybegynder
09. marts 2016 - 17:00 #18
kan jeg overføre min windows 10 fra min bærbar stationær ,og hvordan gør jeg
Avatar billede jens_peter Nybegynder
09. marts 2016 - 23:33 #19
Du kunne jo starte med at oprette din egen tråd, denne er tilbage fra 2014.