Avatar billede joanna-jensen Nybegynder
18. april 2011 - 11:10 Der er 5 kommentarer

Hasselblad 150mm f4 Zeiss Sonnar C Lens på Nikon D90?

Jeg har lige monteret den brugte Hasselblad 150mm f4 Zeiss Sonnar C Lens jeg har købt, på min D90 body, med en Nikon/Hasselblad adapter!
problemet er dog, at billedet er voldsomt zoomet ind, hvilket ikke giver mening, det kan simpelthen ikke zoome ud. Hvis jeg sigter mod en lille blomst der står 1 meter foran mig, viser billedet en lille del af et lille blad fra blomsten (hvor billedet burde vise en lille blomst centreret, - meget sløret også, og den kan ikke zoome ud! :-/ hvis jeg skyder mod noget der er 30-40 meter væk (eks. et træ) er den selvfølgelig stadig zoomet ind, så man f.eks. kun kan se trækronen, men dog er billedet superskarpt og meget flot, som man kunne forvente af en hasselblad...

Kan den zoomes ud anybody?
Avatar billede milter Ekspert
18. april 2011 - 18:25 #1
Hvordan vil du kunne zoome ud med et objektiv med fast brændvidde?

http://www.fotostart.dk/index.php?p=301&v=3
Avatar billede joanna-jensen Nybegynder
18. april 2011 - 18:34 #2
jeg ved godt den ikke kan "zoome ind og ud", mit spørgsmål er også formuleret forkert, jeg ville bare høre om der var nogen der vidste om det kunne lade sig gøre at få et normalt "udsyn" - kender ikke det specifikke fagord for dette.. problemet er bare at jeg skal stå 8 Meter væk fra en person for at tage et billede af deres ansigt.
Avatar billede milter Ekspert
18. april 2011 - 19:03 #3
Kort sagt, så skyldes det, at du bruger et objektiv, som er bygget til et såkaldt "medium format" kamera. Læs om medium format her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_format_(film)

Dit Nikon har en sensor chip, som er meget mindre end det format, dit objektiv er beregnet til, og det betyder igen, at de 150 mm på Zeiss-objektivet bliver meget større, Hvor meget ved jeg ikke, men det er betragteligt og måske noget i retning af 700-800 mm. Det betyder igen, at nærmeste, mulige fokuspunkt rykker meget længere væk.
Avatar billede joanna-jensen Nybegynder
18. april 2011 - 20:33 #4
tusind tak for hjælpen milter! jeg har stadig meget at lære i kamera-verdenen, dette er også min første linse, men du har hjulpet meget!
Avatar billede milter Ekspert
18. april 2011 - 20:52 #5
Velbekom :-)