Avatar billede GKHerping Nybegynder
13. april 2011 - 17:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fordele ved Ubuntu frem for Windows

Hej.

Er der fordele ved at skifte fra Windows 7 Home Premium og så til Ubuntu?
Avatar billede jjam Juniormester
13. april 2011 - 17:28 #1
Lytter...
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2011 - 17:35 #2
Dette er kopieret fra openSUSE guiden, men med de helt alm fordele ved at skifte til Linux.

2.1 Why use GNU/Linux?
Here's a list of some of the most common reasons for choosing GNU/Linux:

•Security - Viruses, spyware etc. are virtually non-existant issues.
•Maintanence - Forget about scanning for viruses and spyware, defragmenting, cleaning registry database, frequent rebooting etc.
•Stability - GNU/Linux is very stable. Individual apps might crash, but the operating system itself crashing is very rare.
•Software freedom/open source - You may run the software as you wish, study the source code, modify it, share it. No tricky End User License Agreements.
•Open standards - GNU/Linux and the applications for it, generally support open standards, making it possible to interoperate seamlessly with other platforms and helps you avoid vendor lock-in.
•Community - GNU/Linux has been described as a "world wide team sport".
•Economy - Most GNU/Linux-distributions can be downloaded gratis and the same goes for a huge amount of applications for it. Furthermore comparatively modest hardware requirements mean you won't need to upgrade your hardware often.
•Legality - Getting high quality gratis software legally, means less temptation to use unauthorized illegal copies of proprietary software. You also won't support a well-known monopolist with multiple convictions for abusing its dominant market position.
•Transparency - Most GNU/Linux distributions are developed in the open, using public mailinglists, public IRC channels, public bugtrackers, public feature trackers etc.
•Diversity - There are many different GNU/Linux distributions from different vendors or community projects, for different purposes, providing very different user experiences.
•Trying something new - Simply trying something new and different can in itself be motivating for many people.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2011 - 17:48 #3
og - skulle du mangle win7, så kan den køres i et vindue med
http://www.virtualbox.org/
Avatar billede GKHerping Nybegynder
13. april 2011 - 20:22 #4
hvad er der af ulemper ved Ubuntu?

Og kan den køre allerede installleret microsoft-office pakken?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2011 - 20:32 #5
microsoft office er IKKE til linux - så ville alle jo køre linux.
Men libreoffice kan læse og skrive m$-formater - der er problemer med makroer, så hvis du har regneark fra firmaet, der skal kunne regnes igennem med excel med indlejrede makroer, så bliv på win.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2011 - 20:41 #6
"Og kan den køre allerede installleret microsoft-office pakken? "

Det var dog et helt igennem uintelligent spørgsmål, hvis du laver en ny installation slettes alt også evt "allerede installleret microsoft-office"

Hvis du ikke kan leve uden Microsoft Office kan du købe og installere CrossOver (39$) så kan du køre de fleste Microsoft programmer og Windows programmer iøvrigt
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2011 - 21:26 #7
http://www.codeweavers.com/products/differences/

Crossover er efter min mening et rigtig godt produkt, især for begyndere. Det gør livet meget nemmere for en Linuxbruger.

Det er rigtig mange Windowsprogrammer du kan køre ind med Crosover. Også flere end dem der bliver nævnt på deres hjemmeside
Avatar billede GKHerping Nybegynder
14. april 2011 - 11:48 #8
Er der andre programmer man kan bruge i stedet for Ofiice? udover OpenOffice? - Som kan gemme og åbne office formater?
Avatar billede clb92 Nybegynder
14. april 2011 - 14:10 #9
Det er der også blevet svaret på: LibreOffice. Kan også fås til Windows...
Avatar billede GKHerping Nybegynder
15. april 2011 - 19:06 #10
Okay. Den virker vist fint
Avatar billede GKHerping Nybegynder
09. juni 2011 - 08:10 #11
Tak for hjælpen alle:)