Avatar billede CC112 Nybegynder
13. april 2011 - 10:35 Der er 7 kommentarer

Kan IR LED lyse igennem LCD skærme

Yo folkens..
Er der nogen der ved om  IR LED lys kan lyse igennem LCD skærme?

eller måske anden form for IR(IR Laser)som kan gå gennem en LCD skærm?

Tak for hjælpen
CC
Avatar billede hanzelanz Nybegynder
13. april 2011 - 11:12 #1
Det er jeg næsten 100% sikker på at det ikke kan. Hvis du vil have noget som kan "gå gennem" noget ville jeg nok prøve med noget bluetooth i stedet..

Hvad skal du bruge det til?
Avatar billede CC112 Nybegynder
13. april 2011 - 11:27 #2
hmm.. jeg skal bruge det til at lave en touch screen computer..
jeg ved det kan gå gennem et lærrede.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. april 2011 - 11:40 #3
Her kan du se, hvordan et LCD display grundlæggende er opbygget: http://electronics.howstuffworks.com/lcd2.htm

Når vi samtidig ved at IR (InfraRed) er en lysklide, og der bagerst i et LCD display befinder sig et spejl, og foran en masse filtre m.m., burde det være åbenlyst at der ikke kan trænge fremmed lys igennem (i modsætning til et lærrede).

Omvendt suser teknologien jo afsted, så det skulle ikke undre mig om en transparent skærm har set dagens lys... -men jeg kender den i hvert fald ikke.
Avatar billede CC112 Nybegynder
13. april 2011 - 11:52 #4
okay tak for linket.. jeg kender nemlig ikke det stor til opbygningen af LCD skærme.. hmm men så er der andre måder at det kan løses på :). tak for hjælpen
Avatar billede CC112 Nybegynder
13. april 2011 - 13:12 #5
dude jeg har test det. Og det virker på hvidt lærred. desuden skal det ikke bruges udendørs.
jeg forstår slet at du skriver det her.. det har overhovedet ikke noget med spørgsmålet at gør?
Avatar billede thov Forsker
13. april 2011 - 12:41 #6
Infrarødt lys trænger ikke igennem lærred, medmindre lærredet er gennemsigtigt.
Det du tror er 'gennemsigtigt' har været reflekser fra vægge, som opfanges af modtageren.

Gå udendørs med lærred, IR-sender og modtager - så får du nok et andet resuktat.
Avatar billede thov Forsker
13. april 2011 - 14:06 #7
Alt lys er elektromagnetiske bølger, og bølgelængden bestemmer farven.

Så holder du lærredet op mod en lampe, og ikke ser lys igennem, blokeres IR bølgelængden også.
Det er først når bølgelængden bliver tilstrækkelig lang at der sker gennemtrængning, men så er det ikke infrarød længere, men radiobølger.

Men prøv igen - denne gang peger du med IR-lyset på lærredet gennem et smalt rør (forhindrer spredning).
Modtageren bag lærredet skal også afskærmes, så reflekser fra lærredets forside ikke bliver opfanget.