Avatar billede mfuglsang Nybegynder
09. april 2011 - 14:52 Der er 8 kommentarer

2 rengskaber i Summa summarum? Problem med Formularer.

Hej.

Jeg har et spørgsmål angående Summa summarum. "Problemet" er, at jeg har 2 CVR-numre - et til mig selv, og så et til et I/S jeg har sammen med en kammerat.
Jeg bruger i forvejen Summa Summarum til mit eget CVR-nummer (Jeg er bestemt ikke skarp i at bruge det endnu, men lærer jo noget hele tiden) :)
Men nu vil jeg så også gerne køre vores I/S i Summa Summarum. Jeg har oprettet et nyt regnskab. Og det er sådan set OK.
Men jeg har lavet en formular - eller et design, som jeg bruger når jeg skriver regninger ud. Da det er 2 forskellige virksomheder, med 2 forskellige navne, er det jo 2 forskellige formularer jeg vil bruge når jeg skriver regninger ud. Hvis jeg går op i "funktioner" -> "indstillinger", og går til fanebladet udskriv. Så vil jeg jo gerne kunne vælge 2 forskellige Formularer f.eks. til "Faktura/kreditnota".
Men hvis jeg f.eks. åbner regnskab 1, og vælger den formular som passer dertil, bliver den også valgt som den der skal bruges i regnskab 2 når jeg åbner indsillinger og ser.

Kan det passe, at man ikke kan vælge at bruge forskellige formularer til 2 forskellige regnskaber?

PS. Den programudgave jeg har købt, er Summa Summarum 3 professionel

Håber i kan hjælpe med at besvare mit spørgsmål.
På forhånd tak
Mvh. Morten
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
09. april 2011 - 16:56 #1
Hej

Du kan ikke automatisk vælge 2 forskellige fakturadesigns til to forskellige regnskaber, men du kan manuelt vælge to forskellige designs til to forskellige regnskaber, hvoraf det ene kan være automatisk.

Du danner flere forskellige designs i formulareditoren, med filer / gem som...


mvh
Karsten Madsen
AlsIT (cert sum. forh.)
Avatar billede ottobp Novice
09. april 2011 - 16:56 #2
du skal  blot  i  Egenskaber  for  I/S REGSKABET  HAVE  DEFINERET  DET  ANDET  CVR NR.  SÅ  TRACKER  DEN SKAM  DET RIGTIGE NR. PÅ  DIT DESIGN
Avatar billede mfuglsang Nybegynder
09. april 2011 - 18:58 #3
Tak for svar.

Karsten:
Jeg har dannet 2 forskellige designs i formulareditoren til mine 2 firmaer. Og den eneste forskel på dem, er firmanavnet/logoet. Ellers er designet ens.

Jeg syns bare det er lidt træls hvis man skal op i indstillinger og ændre hvilket design man skal bruge når man skal skrive regninger ud.

Otto:
Jeg tror du misforstår lidt - ellers misforstår jeg dig ;)
Men mit problem er ikke, at den skriver samme CVR-nummer på regningerne for de 2 forskellige firmaer. Det er mere at jeg har jo 2 forskellige designs til når jeg skriver regninger ud - med forskellige logo'er og firmanavn.. Altså bare 1 design til hver firma. Men ændrer jeg hvilket design den skal benytte når jeg skriver regninger ud hvis jeg f.eks. har regnskab 1 åbent, benytter den dette design i begge regnskaber. Dvs. at hver gang jeg åbner et regnskab for at skrive en regning, skal jeg først op at tjekke, at den benytter det rigtige design, som jeg har lavet og gemt i formulareditoren.
Ved ikke om det er bedre forklaret den her gang - ellers må du/i lige sige til, så skal jeg prøve om jeg kan formulere mig bedre. :)

Mvh.
Morten
Avatar billede ottobp Novice
09. april 2011 - 21:47 #4
Altså  som  jeg  forstod  dit opr. spørgsmål  er  du  indblandet i  2  firmaer  med  hvert sit  SE eller CVR nr. korrekt???

1.  dit oprindelige  enkeltmands  med SE  11111111
og
2.  jeres  I/S  med SE  99999999

under hvert regnskab  kan du  i FILER -> Egenskaber for regnskab -> fanen Firmaoplysninger  kan du  indsætte hvert sit SE-nr. for hvert regnskab.

Under Formulardesigneren  kan  du  lave  en stribe fakturadesigns; som  du kan  anvende på  ALLE dine oprettede regnskaber.  De vil  så,  når du udskriver en  faktura i dit eget firma  tracke SE-nr.  11111111  mens  det  omvendt  vil hente  99999999,  hvis  du  vil  udskrive  en faktura  i I/S´et.

sådan  virker  det.

Omvendt  vil  du  have f.eks. FAST TEKST 3  til  at kunne bruges til en påskehilsen  til  alle  dem  du  vil sende  fakturaer til i april måned. Og  den påskehilsen  skal  sige  noget forskelligt i de 2 firmaer; så kan  du  IKKE bruge  det  samme  fakturadesign.

I dette tilfælde skal du gemme designet  med  een FAST TEKST 3 - udformning - med et unikt navn, som er relateret til dit personlige firma. Og så hiver du designet frem igen  -  går til  FAST TEKST 3  -  og laver  den  ændrede formulering som skal gælde for I/S´et - og gemmer med en relation til  I/S-navnet  så  du kan kende  dem  fra hverandre -  når du  vælge i UDSKRIV-menuen.
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
09. april 2011 - 21:59 #5
Hej

Du skal ikke ind i indstillinger for at ændre design hver gang.

Du laver to forskellige designs - et til hvert firma.
Du vælger de ene design (eller formular om du vil) som standard under funktioner / udskrifter
Derefter vil alle fakturaer automatisk komme ud på dette design.
MEN hver gang du skal skrive ud fra det andet firma, kan du på udskriftstidspunktet (altså i udskriftsdialogboksen) vælge formular til det andet firma eller helt andre formularer som du måtte ønske.

Læs evt manualen side 47 og frem
Avatar billede mfuglsang Nybegynder
10. april 2011 - 13:01 #6
Otto:

Jeg tror altså vi snakker forbi hinanden.. Du bliver ved med at referere til at den tracker de 2 forskellige SE-numre.. Men det er jo slet ikke det jeg har problemer med.. :) Jeg HAR oprettet de 2 regnskaber med 2 forskellige CVR-numre i indstillingerne for regnskabet. Og den vælger ganske rigtig det rigtige CVR-nummer når jeg skriver ud. :)

Men Karsten_madsen:
Du har fanget hvad jeg mener. Jeg var ikke opmærksom på at jeg kan vælge hvilket design den skal bruge i udskriftsdialogboksen. Det var lige det svar jeg manglede, så nu er jeg med på hvordan jeg skulle gøre det. :) Tak!

Men der er i midlertid så opstået er nyt spørgsmål..
I de 2 regnskaber er mange af debitorer og kreditorer de samme. Så jeg tænkte på om man kan importere debitor- og kreditorregistret fra regnskab 1 over til regnskab 2 istedet for at skulle oprette alle debitorer og kreditorer manuelt igen.
Jeg kan se der er en import-funktion under filer -> import -> kartotekskort. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af om man kan gøre det den vej.

På forhånd tak.
Mvh. Morten
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
10. april 2011 - 13:47 #7
Hej

Du markerer alle de debitorer/kreditorer du vil have over i det andet regnskab og vælger Filer / Gem i kommesep. fil.

Denne fil importerer du i det andet regnskab - opret et testregnskab til at øve dig i.

mvh
Karsten Madsen
AlsIT (cert sum. forh.)
Avatar billede mfuglsang Nybegynder
10. april 2011 - 14:07 #8
Tak for svar. Det fungerer nu. Så nu er jeg vist ved at være oppe at køre med det nye regnskab.. :)
Men tak for hjælpen.

Mvh.
Morten
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester