Avatar billede krelle98 Nybegynder
31. marts 2011 - 18:27 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Skifte fra xp til 7, men pladsmangel?

Hej alle.:)
Jeg har Windows XP på min computer og jeg vil gerne skifte til Windows 7.
Jeg har windows 7 på en CD.
Men når jeg vil installere skal jeg bruge mindst 16 gb fri, og det har jeg ikke da min harddisk er ret lille.
Men jeg tænkte på om man kunne på en måde "overskrive" data'ene fra XP med de nye fra 7?
-Tak på forhånd :D
Avatar billede lzs Nybegynder
31. marts 2011 - 18:33 #1
Ja det kan du godt. Når du sætter windows 7 cd'en i og booter på den, får du på et tidspunkt mulighed for at formatere din hdd, men husk at lav backup inden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. marts 2011 - 21:39 #2
Prøv at se dette link-
http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html
om formatering fra dette afsnit
Where do you want to install Windows
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. marts 2011 - 22:46 #3
Jeg ved det er off topic, men: Hvis din harddisk er lille så er den sandsynligvis gammel.

Jeg ville derfor overveje at købe en ny fordi

1) Windows er gladest for en ren install, ikke alt muligt gammelt rod

2) Nye diske er hurtigere

3) Nye diske holder længere end gamle diske - er din diske 3 år gammel så kan den i princippet dø når som helst.

4) Nye diske koster ikke alverden
Avatar billede milter Ekspert
31. marts 2011 - 23:56 #4
Jeg er 100% enig med lars_pcworld.

Hvis din harddisk er gammel og ikke ret stor, er resten af systemet sikkert af samme slags. For at få computeren og alle dine andre dele til at virke med Windows 7 skal du kunne finde drivere til resten af dit system.

Har du checket her:

http://www.microsoft.com/windows/compatibility/windows-7/en-us/default.aspx

Gå til linket: "Scan your PC for compatibility"
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. april 2011 - 00:09 #5
Det kan godt være at i alle kan købe nyt!!er der nogen der kunne komme på den tanke at det kan være et ungt menneske som ikke har mange midler? Jeg ved det ikke men det er ofte det første svar at man bare kan købe noget nyt.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. april 2011 - 00:17 #6
Nu anbefaler vi jo blot at man tænker sig om i stedet for straks at smide Win7 ind på en disk med begrænset levetid - eller værre: På et system der ikke har drivere til Win7.

Det handler om at sætte sig i brugerens sted og ikke bare finde på en løsning. Tit ved folk ikke helt hvad de spørger om på Eksperten - derfor er det fint med flere svar, så kan brugeren vælge, helt uden at du behøver at belære os andre ;-)

I øvrigt 287 kroner for en fin 250 gigabyte harddisk fra Samsung: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=780859
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2011 - 00:18 #7
@poko1.

Jeg ved ikke, hvem dit indlæg #5 er henvendt til, men krelle98 beder om oplysninger om, hvordan han kan installere Win7 på en tilsyneladende gammel computer.

Ved installering af Win7 på en ældre computer er pladsmangel ikke det største problem. Det er, om Win7 overhovedet kan køre med den hardware, den skal arbejde sammen med.

Forøvrigt er XP da slet ikke så ringe et system :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2011 - 09:04 #8
Enig med milter. Specielt med det sidste.
Avatar billede krelle98 Nybegynder
01. april 2011 - 22:51 #9
Mange tak for alle svarene, og der er bestemt flere ting som jeg lige skal overveje.
Det med at købe en ny harddisk er bestemt noget jeg har overvejet, men da jeg ikke er alt for kvik på en computers sammenhæng, ville jeg egentlig spørge om alle hardiske passer ind i min computer, eller om jeg skal købe en specifikt til mit motherboard?:D
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. april 2011 - 23:10 #10
Så er det nu du skal til at teste for kompabilitet.http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/downloads/upgrade-advisor  du skal også se om der er SATA stik på dit motherboard hvis ikke så er en ATA disk jo noget dyrere eller der skal instaleres et kort til SATA diske så se nu først om det kan betale sig?
Avatar billede krelle98 Nybegynder
03. april 2011 - 16:55 #11
Jeg har en Ide ATA disk, og jeg tror jeg kan finde en anden intern Ide ATA harddisk, men er det så muligt at sætte begge i min computer?
Avatar billede krelle98 Nybegynder
03. april 2011 - 16:56 #12
Og jeg har kørt den kompatibilitet test, og der var kun nogle småting.:)
Avatar billede milter Ekspert
03. april 2011 - 18:03 #13
Før vi går videre, tror jeg, det ville være en god ide at fortælle os, hvilken computer, du har. Dvs. mærke og model.
Avatar billede krelle98 Nybegynder
04. april 2011 - 15:06 #14
Jeg har en Dell Optiplex GX270 men med nogle flere ram sat i.(:
Avatar billede milter Ekspert
04. april 2011 - 16:55 #15
Avatar billede krelle98 Nybegynder
08. april 2011 - 18:34 #16
Mange tak for alle svarene, jeg har vist fået svar på det jeg skulle bruge.(-:

Men hvordan er det jeg giver point? Jeg ved der skal være en boks man kan sætte kryds i osv. Men den er der altså ikke?
Avatar billede krelle98 Nybegynder
09. april 2011 - 10:37 #18
Hvordan skal jeg give én person point, når det er flere forskellige der har givet mig svar?
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2011 - 10:59 #19
Prøv at læse hele FAQ'en:

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-2

"Alle svar har været gode og hjulpet dig, så markerer du blot de relevante svar, og trykker på accepter i den boks som kommer frem. Så bliver point delt ligeligt imellem svarerne.

Du kan også fordele points mellem svarene ud fra hvor meget de har hjulpet dig på vej"

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5

"En bruger har løst mit problem, men jeg kan ikke give ham points?
Brugeren har kun lagt en kommentar, hvilket ikke kan belønnes med point. Du beder vedkommende, i en kommentar, om lave et svar. Når han har gjort det, kan han tildeles points"
Avatar billede krelle98 Nybegynder
09. april 2011 - 11:33 #20
Milter, lars_pcworld.dk og Poko1 vil i ikke lægge et svar så i kan få point?
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2011 - 18:56 #21
Svar fra mig :-)

Husk at vente, til alle har lavet et "Svar", før du klikker på "Accepter".