Avatar billede filia Juniormester
30. marts 2011 - 01:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvor er logikken i Feather?

Jeg forstår ikke logikken i de antal pixels, man vælger til en Feather.

Ex. Selection 1: En oval selection med 30px feather skal klippe/kopiere det udvalgte område ud. Resultatet bliver selvfølgelig en oval med blød kant.
Udtoningen ligger på begge sider af myrestien, nemlig med 50px indad og 75px udad. Det er målt meget nøje.
I alt altså en udtoning på 125px.

Ex. Selection 2: Klipper jeg det samme udsnit uden feather og altså med skarp kant og herefter lægger en 30px feather på kanten - og klipper igen -, får jeg en (svag) udtoning indefter på 60px. Igen målt meget nøje.

Kan nogen fortælle, hvor de 30px befinder sig? Ja, de kan jo være hvor som helst - ... men der må da være en eller anden logik i, at disse resultater stammer fra en feather på 30px.

F.eks. at udtoningen gik 30px udad og/eller indad eller 15px på hver side af kanten. Det ville da give mening.
Men her er der tilsyneladende ingen! Tallene går ikke engang op med hverken 30 eller 15, altså bortset fra den sidste, men det giver jo heller ingen mening.
???:-)
Avatar billede Freebooter Nybegynder
11. april 2011 - 12:49 #1
Logikken er ikke til at få øje på...
Hvis du ønsker noget du kan arbejde ud fra, kan jeg oplyse at din pixel radius ganges med ca 5 når den tastes før du laver din selection.
Vh Brian
Avatar billede filia Juniormester
14. april 2011 - 12:12 #2
Hej Brian, kan du forklare pixel-radius? Måske med et eksempel?
:-)
Avatar billede Freebooter Nybegynder
14. april 2011 - 13:36 #3
Hej Filia

Hvis du laver en Selection med en Feather på 100px, kan du (selvfølgelig) kun se din selection som en stiblet streg. Det er ikke til at se blødheden.

Du har i ovenstående ex angivet en blødhed på 100 px og det giver en radius på (100x5) ca 500 px fra inderst til yderst.

Din Selection har dermed en blødhed der strækker sig ca 250px indad og yderligere 250px udad.

Hvis du omvendt ønsker at din blødhed i selectionen SKAL være 100px, skal du ved feather taste (100/5) 20px.

Jeg kan forestille mig at de har indført en skjult X-faktor (gange-faktor) for at undgå at man skal taste kæmpe høje tal som feather. Det ville give mere mening, hvis der var mulighed for selv at vælge enheden f.ex. cm, px, in osv.

Vh Brian
Avatar billede filia Juniormester
14. april 2011 - 19:41 #4
Hej Brian,
Det giver jo mening, tak for det!! Jeg har lige prøvet at lave en cirkel/klipning af et billede med en feather på 20px, og den trækker ganske rigtigt udtoningen rimeligt præcist 50px til hver side - og altså 100px i alt = 5x20.

I mit første eksempel med en oval, passer det dog kun tilnærmelsesvist, da 30px resulterer i en 'brutto'-feather på 125px (og ikke 150) og ikke lige meget på begge sider. Afstanden er målt på ovalens lange side.
Men jeg har tidligere lavet et ex.(1) med en kvadrat klippet fra et sort område, som jeg også målte meget nøje fra sort til hvid, og her gav resultatet med 20px lige netop 100px 'brutto'-udtoning med 50px på hver side af myrestien.
Så der er jo virkelig alligevel mening i det, hurra for det!
Samme feather, 20px på en 'skarp' kant (ex.2), dvs en kvadrat fyldt med sort og klippet ud med feather, gav indad en 45px udtoning, men her var det mærkeligt nok kun ca., fordi det inderste 100% sorte område ikke var en kvadrat, men 105x110px.
Under alle omstændigheder er det rimeligt at forestille sig den første kvadrat, ex.1. være nogenlunde magen til ex.2. bare med ca. 50px klippet skarpt af hele vejen rundt, da featheren indad jo så kun er det halve.

Men mht. de resterende mærkværdigheder: Kan det f.eks. betyde noget, at det er en oval og ikke en cirkel?

Læg et svar, så jeg kan give point - og 1000 tak for det!! Jeg troede nærmest ikke, der fandtes et svar på det ... Hvor har du egentlig selv fundet ud af det? Bare nysgerrig.
:-)) Filia
Avatar billede Freebooter Nybegynder
15. april 2011 - 14:21 #5
Jeg har studeret Photoshop indgående siden version 5.5 - Er Certificeret Photoshop Expert, Certificeret Photoshop Instruktør og Photoshop Beta tester.
Til daglig arbejder jeg med - ja, godt gættet - Photoshop i mit eget lille firma.

Vh Brian
Avatar billede filia Juniormester
18. april 2011 - 22:41 #6
Tak for ekspertviden!
:-)