Avatar billede magic-mouse Novice
23. marts 2011 - 09:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændre billede til målestok

Jeg har et billede i størrelsen 1925 x 4079 px, på det billede er der en målestok i meter, jeg vil gerne ændre størrelsen på billedet så 1 meter = 1 cm på et A4 ark (1:100).

Jeg har ikke adgang  til det helt store, men gimp, paint, sketchup findes tilgængelig. Måske en Photoshop, men går det uden så er det at foretrække. Så er der også en internet forbindelse, så gratis software som kan løse dette er også en mulighed.

Nogen som kan hjælpe eller har et forslag, link ?
Takker på forhånd.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
23. marts 2011 - 11:57 #1
I Paint har jeg ingen problemer med at ændre størrelsen til 1 procent ( 1:100 ). Tilpas størrelse - procent - 1

Det giver bare et forfærdeligt lille snusket resultat.

Og det er jo nok ikke det du mener.

I et hvilket-som-helst tekstprogram kan du indsætte billede og skalere / doppeltklikke-egenskaber, så din bredde passer med dit ønske.
Avatar billede magic-mouse Novice
24. marts 2011 - 08:22 #2
Jeg har ikke problemer med at ændre billedet i procent.

Problemet er at billedet skal skaleres i forhold til en skala.

Hvis jeg skiver billedet ud er 1 cm på skalan ca 2,5 cm på papiret, og de guides jeg finder på nettet begynder med alt muligt printer opsætning i fårhold til printerens udskrift dpi, pixels på billedet og det er så her jeg står af.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
24. marts 2011 - 08:40 #3
I Paint eller andet program må skaleringen så være ca 40 procent og i printeropsætning skal du ikke røre noget.

regnestykket er :

(1cm x 100%) divideret med ca. 2,5cm = ca. 40%

Jeg tror nok at gimp har et redskab der ligner en lineal
- den kan du bruge til at få den nøjagtige afstand mellem 2 punkter så du ved hvilken faktor du skal indsætte i regnestykket inden udskrift.

I Paint kan du indstille Egenskaber til enhed Centimeter - markere f.eks 1 meter på billedet - nederst står der hvor bred/høj din markering er.
Avatar billede magic-mouse Novice
24. marts 2011 - 08:50 #4
Ja, den er jeg med på.

Men da det er en teknisk tegning, skal det være precist, ikke ca.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
24. marts 2011 - 09:01 #5
Det var dig selv der startede med at skrive ca. 2,5 cm - det jeg mener er, at du skal indsætte det nøjagtige mål i regnestykket - de metoder jeg har vist er de mest præcise metoder til skalering jeg kender.

Hvis det ikke er præcist nok kan jeg desværre ikke hjælpe
Avatar billede Freebooter Nybegynder
24. marts 2011 - 13:39 #6
Hej Magic-Mouse
Jeg foreslår følgende fremgangsmåde i Photoshop:

1. Mål hvor lang din meter er:

    a. Skift måleenhed på din lineal til cm. (Gøres ved at
      højreklikke på linealen i top eller venstre side af
      billedet)
      Hvis du ikke ser linealerne, skal du slå dem til:
      View > Rulers

    b. Vælg Måleværktøjet (findes i værkføjskassen under pipetten,
      genvej "i")

    c. tegn en målestreg langs meterangivelsen på tegningen

    d. aflæs L1 i toppen af Photoshop og noter den ned.

2. Lav om på udskriftstørrelsen så det passer i
  størrelsesforholdet:

    a. Vælg Image > Image Size...

    b. Fat lommeregneren og udregn følgende (herefter kaldet B):
      1/L1

    c. I Image Size skal du ikke sætte et flueben
      i Resample Image

    d. Fat lommeregneren igen og udregn følgende:
      Resolution/B (Resolution er opløsningen du kan aflæse i
      Image Size vinduet)

    e. Resultatet fra ovenstående, taster du nu som ny Resolution

    f. Klik OK

3. Gør klar til print:

    a. Image > Print...

    b. Det er nu vigtigt at du vælger at printe i 100% (ikke
      Scale to Fit Media)
SÅDAN!
----
Eksempel:
Dit billede er 1925x4079px
Billedstørrelsen er i Image Size angivet til 300dpi
Målingen med måleværktøjet giver en aflæsning af L1 på 3,15

Regnestykket er da:
1/3,15=0,317
300/0,317=946,372

I Image Size skal du nu taste 946,372 ved Resolution (husk at Resample Image skal være slået FRA)

Så passer udskriften!

Vh Brian
Avatar billede magic-mouse Novice
28. marts 2011 - 08:24 #7
Brian/Freebooter

Takker, den virker også i gimp den guide du har skrevet der.