Avatar billede filia Juniormester
21. marts 2011 - 00:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fjerne Feather fra Selection?

Kan det passe, at man ikke kan fjerne en feather fra en markering (myre-sti)?
1. Jeg laver en firkantet selection, og feather står til 0 i Indstillingslinien, så den er helt skarp, når jeg copy/paster.
2. Jeg markerer den igen senere og går i Modify<Feather og laver 30px feather på den, så den bliver blød.
3. Jeg kan efterfølgende godt gøre den blødere endnu gennem Modify, f.eks. sætte feather til 60px. Men jeg kan ikke sætte den til 0 (0,2) igen. Dvs. det kan jeg godt, men der sker ikke det forventede, nemlig at den bliver skarp igen.
I Refine Edge kan det heller ikke lade sig gøre.

Alt i alt - markeringen kan gøres større, mindre og blød/blødere - men ikke skarpere/skarp igen.
Kan det passe?
Skal man simpelthen save sin featherfri markering, hvis man vil have mulighed for at vende tilbage til den 'skarpe' version?

Jeg ved godt, at jeg kan løse det med Gaussian Blur og Smart Filter, men spørgsmålet drejer sig principielt om 'feather'-indstillingerne.

Jeg sidder mest med CS3 pt., men det er det samme i CS5.
Måske er det logisk nok: At info om markeringen går tabt for hver gang, den udtyndes.
?:-)
Avatar billede prodic Mester
21. marts 2011 - 08:09 #1
Som standard vil jeg mene at du ikke kan "reverse" en feather på en selection.
Du kan dog gøre det hvis du leger lidt med Layer Masks i stedet for. Via Layer Masks bør du kunne opnå en form for "reverse".
Om den er praktisk anvendelig for dig bør du teste af. Uanset hvad vil jeg da anbefale at du kigger nærmere på Layer Masks.
Avatar billede Freebooter Nybegynder
21. marts 2011 - 14:02 #2
Du kan godt "fjerne" din feather igen!
I Refine Edge skal du sætte Contrast til 100%.
Hvis din selection stadig er lidt blød i kanten, gentager du blot Refine Edge...
Vh Brian
Avatar billede filia Juniormester
22. marts 2011 - 05:19 #3
Tak for forslaget, men jeg tror, du har prøvet på en cirkel. Prøver du på en firkant vil du se, at de runde hjørner ikke forsvinder, og den oprindelige selection er borte for evigt.

Hvis man vil løse det, kan man gøre sit lag til Smart Object og derpå lægge blødgøringen med filteret Gaussian Blur på selve laget og altså ikke på en 'myre-sti'. Når laget er Smart Object bliver filteret Smart Filter og derfor kan blødgøringen både ændres og fjernes via lagpaletten.

Så løses kan det, nok også delvist med en maske, men så er det jo enten/eller, ikke?
Jeg troede egentlig, at Modify og Refine Edge var non-destructive og ergo kunne styre kanten både frem og tilbage med indtastning af værdier, men det ser det ikke ud til, at de er.
:-)
Avatar billede Freebooter Nybegynder
22. marts 2011 - 16:22 #4
Du har ret i at de skarpe hjørner er væk for bestandigt - men feather er igen på 0!
Hvis du arbejder i masker, er sagen en ganske anden. Så kan du bruge Feather i fanebladet Masks. Så er det ikke noget problem at sætte den ned igen og bibeholde de skarpe hjørner.
/Brian
Avatar billede filia Juniormester
23. marts 2011 - 17:01 #5
Du har ret - selve maske-panelet kan jo løse det! Der har jeg faktisk aldrig været, ... så tak for det!!

I hvert fald fungerer det fint med Feather alene - men man skal da vist holde sig fra Refine Edge/Mask Edge derinde (hvis man vil kunne ændre), for den 0-stilles jo for hvert besøg. 'Remember settings' gælder heller ikke, hvis der er mere end én maske med Edge, ja, faktisk bevares settigns også ift. andre filer.

Men ... Tak for løsningen!
Prodic, vil du ikke lægge et svar, så jeg kan fordele points?
:-)
Avatar billede filia Juniormester
25. marts 2011 - 15:47 #6
Hermed points!
:-)