Avatar billede zappa Nybegynder
16. marts 2011 - 12:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Character set og æøå

Hej Eksperten

Jeg har et problem med character encoding i MySql! Jeg har læst diverse tråde og blogs for at finde en løsning uden held.

Problemet er følgende:
Direkte i MySql command prompt vil jeg indsætte "INSERT INTO Member VALUES (1, "Jørgen", "Test");", men får fejlen "1366 Incorrect string value" fordi MySql ikke forstå 'ø'.

Default database character set er utf8.
character_set_client : utf8
character_set_connection : utf8
character_set_database : utf8
character_set_server : utf8
character_set_system : utf8

collation_connection: utf8
collation_database: utf8
collation_server: utf8

På selve table er der ikke specificeret noget om character set, så jeg regner med den falder tilbage på default.

Zappa
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. marts 2011 - 15:17 #1
Er du sikker på at det ikke er filen? Hvilket tegnsæt hat filen? Prøv evt. at køre din SQL direkte i MySQL (PHPmyAdmin eller lignende).
Avatar billede zappa Nybegynder
16. marts 2011 - 15:30 #2
Nu har jeg prøvet mange ting for at få det til at virke fra en MySql prompt'en, så jeg giver ikke op før det virker fra en prompt :). Men i mellem tiden prøver jeg at importere fra en fil, som du foreslår.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. marts 2011 - 15:49 #3
Virker det ikke i prompten, virker det heller ikke med fil. Troede du kørte forespørgelsen via php-fil eller lignende.
Avatar billede zappa Nybegynder
16. marts 2011 - 16:43 #4
Jeg har kopieret SQL inserts til en fil og kørte kommandoen:

mysql> source C:/data.txt

Det virker fint! Filen blev gemt som uft8.

Hvis jeg skriver select * from Member i MySql prompten får jeg en liste med data, som har mærkelig tegn for æ, ø og å. Jeg formoder at MySql prompten skal have utf8 tegnene for æ, å og ø???
Avatar billede zappa Nybegynder
09. april 2011 - 17:53 #5
Lukker og lever med at MySql prompten ikke godtaget æ,ø og å. Vil du have point michael_stim?
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2011 - 20:56 #6
Nej tak ;o)
Avatar billede zappa Nybegynder
09. april 2011 - 21:25 #7
I da fald takker jeg mange gange for dit forsøg på at hjælpe!