Avatar billede Astapasta Nybegynder
13. marts 2011 - 20:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fyld farve i en frihåndstegning med Blob Brush

Jeg har arbejdet lidt med Blob Brush, og det er ret lækkert at tegne med. Jeg kan dog ikke finde ud af at fylde farve i en figur tegnet med blob brush.
indtil nu har jeg brugt to muligheder som ikke er optimale. Den ene er at merge figuren og så farvefylde den. det dur ikke for så bliver stregerne omkring figuren lige brede, og fordelen ved blob brush er netop at stregen varierer i tykkelse. Den anden er, at jeg "tegner" farven på. Dvs. jeg tegner i baggrunden til farverummet er fyldt ud. Dette tager alt for lang tid.
Hvad gør jeg ?
Avatar billede pstidsen Novice
13. marts 2011 - 21:07 #1
Gemmer og åbner i paint, hvis du ikke kan finde noget bedre. Men funktionen må da være der! :o
Avatar billede Astapasta Nybegynder
13. marts 2011 - 21:47 #2
Ja, funktionen må sgu da være der. Det vil være tosset hvis man skal bruge flere programmer for bare at hælde farve i en tegning
Avatar billede prodic Mester
13. marts 2011 - 22:51 #3
Kan du uddybe din tegneprocedure eller uploade et eksempel på en ai-fil?
Jeg kan nemlig ikke genskabe dit problem.
Hos mig fylder Blop ud med en fyldfarve, som jeg efterfølgende hurtigt kan udskifte ved at markere elementet/pathen og skifte farve via swatches.
Så et eks. eller lign. ville være herligt.
Avatar billede Astapasta Nybegynder
14. marts 2011 - 11:26 #4
Et eksempel kan være en cirkel. Stroke er sort og fill er gul. Når cirklen er tegnet og jeg slipper pennen, har jeg en sort cirkel uden fill, og fill i panelet ændres til none. Når jeg så markerer cirklen, kan jeg ændre farven på stregen, og lave strokes omkring den, men jeg kan ikke fylde farve i den..
Avatar billede prodic Mester
14. marts 2011 - 15:33 #5
Hvis jeg med sort som stroke og gul som fill tegner en frihåndscirkel med blob tool, så tegner den automatisk med stroke-farven(sort).
Hvis jeg er færdig med at tegne firhåndscirklen og markerer elementet, så er stroke-farven automatisk lavet om til fill.
Derfra kan jeg hurtigt ændre fill til gul og smide en stroke på.

Så umiddelbart ville jeg prøve at resette Illustrator for et eller andet er galt.
Blob toolet skal ikke opføre sig som det gør hos dig.
Avatar billede Astapasta Nybegynder
15. marts 2011 - 09:39 #6
Hej Prodic.
Den er jeg med på, men det er fill inde i min frihånds-cirkel, som jeg ikke kan "fille". Hvis jeg laver en cirkel med ellipse-tool, så kan jeg definere en stroke (ex. sort) og en fill (ex. gul). Når den er tegnet og jeg løfter pennen er det jo som det skal være. På samme måde vil jeg gerne have blob brush til at fungere, men fill er bare altid none. Jeg vil ikke ændre på min stroke men bare lave fill.
Skal jeg uploade et eksempel? og i så fald hvordan?
Avatar billede prodic Mester
15. marts 2011 - 09:48 #7
Hvis det ikke fremgik tydeligt nok at mit forrige indlæg, så prøver jeg lige igen:
Hvis jeg vælger blop tool og har gul/sort som fill/stoke og tegner med blob tool, så får jeg kun den sorte farve.
Jeg får altså INGEN gul fill-farve.
Den sorte stroke farve bliver af Illustrator efterfølgende lavet om til en fill automatisk.
Derfra kan jeg uden problemer - som normalt - hurtigt ændre fillfarven.

Jeg opnår altså IKKE en frihåndscirkel med sort/gul. Hverken i CS4 eller CS5.
Avatar billede Astapasta Nybegynder
15. marts 2011 - 10:24 #8
Hej Prodic. Det er jeg med på. Jeg har fundet ud af at jeg kan ændre farven/fill på min streg når jeg har tegnet den. Det var dog ikke det jeg var interesseret i at vide, men om man kunne fylde farve inde i det tegnede ved et klik eller med en smart funktion. Denne funktion findes så tilsyneladende ikke..
Avatar billede prodic Mester
15. marts 2011 - 12:55 #9
I kraft af at man altid maler med "stroke" som senere bliver omdannet til fill, så vil det naturlige være at starte med den rigtige fill.
Det løser dog ikke dit umiddelbare problem, men det kan du jo løse ved evt. at bruge andre værktøjer hvor flere måske passer bedre til dit scenarie/workflow.
Avatar billede Astapasta Nybegynder
15. marts 2011 - 14:24 #10
OK. Tak for det
Avatar billede Astapasta Nybegynder
15. marts 2011 - 14:26 #11
hej Prodic. Jeg er ny herinde og vil gerne give dig points. Kan du sende et "svar"