Avatar billede Leditche Nybegynder
10. marts 2011 - 10:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gennemsigtig baggrund i Photoshop virker ikke

Hej

Jeg har et problem med at bruge gennemsigtige baggrunde i Photoshop.

Hvis jeg f.eks. laver et hvidt rektangel på en gennemsigtig baggrund, sætter skygge på og så vil kopiere en del af dette ind i en ny fil: Jeg trykker copy i det oprindelige, opretter nyt lag (den foreslår selv grayscale, men jeg retter til RGB) og indsætter i det nye lag.
Det kopierede kommer godt nok ind i det nye billede, men ikke med den gennemsigtige baggrund, i stedet får det en mørk grå.

Hvis jeg i det første billede med kassen på gennemsigtig baggrund trykker merge visible får jeg også en hvid baggrund, i stedet for at beholde en gennemsigtig.

Det plejer at fungere rigtig fint, men for et par dage siden ændrede det sig pludselig, uden at jeg synes jeg har været ved at ændre nogle indstillinger.
Jeg har slettet programmet og geninstalleret det, for at komme tilbage til de oprindelige indstillinger, hvis det skulle være det der var galt. Men det hjalp ikke.

Jeg har en gammel udgave af Photoshop 6.0, hvis det betyder noget.

Håber I kan hjælpe mig, for den her kan jeg bare slet ikke selv regne ud.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. marts 2011 - 15:18 #1
Det er garanteret fordi du bruger merge visible - og den derfor laver laget til baggrund/background som ikke kan være gennemsigtig.

Vælg istedet de lag du ønsker at klippe sammen, og merge dem sammen.

Husk du kan ikke gemme i jpeg - med gennemsigtig baggrund
Avatar billede Leditche Nybegynder
10. marts 2011 - 21:37 #2
Tak for svaret :-)

Men jeg tror ikke det er det, for jeg har ikke brugt merge inden jeg kopierer.
Jeg er startet forfra en del gange og har kun gang i ét layer hvor mit rektangel ligger med gennemsigtig bagved.

Det jeg markerer er stadig gennemsigtigt - men når jeg indsætter det kopierede på et nyt lærred (eller hvad man nu kalder det) så er det ikke gennemsigtigt, men derimod mørk baggrund.

Håber der er et andet bud :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. marts 2011 - 21:44 #3
Har du sikret dig at det lag du kopiere ind i - ikke hedder baggrund/background ?

Du skal bare rette navnet til noget andet - ligegyldig hvad.
Avatar billede Leditche Nybegynder
15. marts 2011 - 14:50 #4
Hej fotograf

Tak for at du hænger på endnu :-)

Når jeg åbner en ny hedder det tomme lag deri automatisk Layer 1...

Jeg har fundet ud af at jeg godt kan kopiere noget med gennemsigtig baggrund. Men kun hvis det gennemsigtige ikke ligger udenom det andet.
Hvis det gør det og jeg kopierer, så kommer der kun det med "noget på" ind i det nye ark. Det gennemsigtige registreres ligesom slet ikke.
Ved Ctrl+N foreslår den også kun en størrelse svarende til det udfyldte.

Så jeg har på fornemmelsen at det er i kopieringen/new at det går galt.
Hvis jeg vælger "copy merged" kommer der lidt mere med. F.eks. det halvgennemsigtige, som der er skygge på.

Men førhen har jeg bare fået alt det markerede med, uanset om
der var noget gennemsigtigt udenom eller ej...

Kan man komme til at ændre indstillingerne for at kopiere og/eller det der bestemmer hvad den foreslår når man trykker ctrl+N?
(jeg har sat den til RGB, og contents=transparent)

Med venlig hilsen
Leditche
Avatar billede Freebooter Nybegynder
11. april 2011 - 12:43 #5
Hej Leditche
Kort fortalt: Det er ikke muligt at kopiere "tomme" pixels.

Hvis du ønsker at kopiere et lag med grafik der ikke fylder laget til kant, kan du først oprette et nyt dokument i valgfri størrelse (ikke for småt) og derefter trække grafikken som skal kopieres fra det ene dokument til det andet. Ved at bruge denne metode, får du også skyggen med.
Hvis du alternativt blot laver en selection om din grafik og copy/paster, kommer skyggen ikke med over.
En anden mulighed er, at oprette et tomt lag under din grafik. Bagefter laver du en merge down så grafikken (med skygge) samkopieres med det tomme lag. Du har nu et lag som indeholder din grafik samt den transparente skygge. Herfra kan du lave en selection og copy/paste.

Vh Brian
Avatar billede Leditche Nybegynder
14. april 2011 - 12:27 #6
Hej Freebooter

Tak for dit svar.
Det der med at lave et tomt lag under og så bruge merge down giver det ønskede resultat :o)

Når jeg trykker ctrl+n efter at have kopieret foreslår den godt nok ikke den rigtige størrelse selv (som førhen), men det er da til at klare.
Så nu kan jeg komme videre med det.

Tusind tak!

Med venlig hilsen
Leditche

P.S. Hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede Freebooter Nybegynder
15. april 2011 - 14:35 #7
Nu har jeg lagt denne tekst som et svar! Du skulle nu kunne pointgive (Jeg ved ikke helt hvordan, da jer er ny i dette forum)
Vh Brian (Freebooter)