Avatar billede langbang Nybegynder
04. marts 2011 - 11:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tjekker jeg for virus?

Hi guys, jeg har lige lånt min brors PC da den anden gik i stykker, og han mener at der måske er noget virus på den. Det vil jeg så gerne finde ud af om der er, men jeg er lidt i tvivl om hvilke programmer jeg skal benytte til at finde ud af dette. På forhånd tak.
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 11:46 #1
Mine favorit gratis programmer er

Avira Antivir imod virus
Spybot Search & Destroy imod Spyware

Jeg stoler personligt ikke på mange gratis programmer, så hvis de finder noget, ville jeg backe vigtig data op og formatere HDD.

Håber svar er brugbart.
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 11:47 #2
supplerende: Begge programmer har harddisk scan funktioner, var ikke ment som en præventiv løsning.
Avatar billede gittejensen2 Nybegynder
04. marts 2011 - 11:53 #3
Jeg har brugt microsoft security essentials (gratis program)- den fjernede faktisk virus som McAfee ikke kunne finde

Ellers kan jeg også anbefale AVG
Avatar billede langbang Nybegynder
04. marts 2011 - 12:00 #5
Det eneste jeg er bange for er, hvis der er noget på computeren der kan snappe mine passwords.. er jeg sikker på der ikke er det, hvis jeg ikke finder noget når jeg bruger virus scans?
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 12:03 #6
Du kan aldrig være 100%, men det tætteste en person uden en relevant IT viden kan komme på at er have et ny-opdateret Windows og en Antivirus/Spyware skanner, dem som jeg nævnet over er desuden lightweight. Avira har samme funktioner som AVG, er dog langt mindre krævende på din PC.

Og Spybot S&D har teatimer funktionen, og med den er det svært at fange en virus.
Avatar billede langbang Nybegynder
04. marts 2011 - 12:09 #7
Yes okay, kan jeg ikke køre de scans med noget som hedder "High Jack - et-eller-andet", hvor man kan se hvilke processer som kan være virusser?
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 12:12 #8
HiJackThis ser ud til at være et anti Spybot program, ligesom Spybot Search & Destroy. Bare meget lavere profileret, sikkert fordi Spybot er det bedste freeware app til det, der findes på markedet.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2011 - 12:18 #9
Du kan se alle processer i Jobliste (tryk CTRL+ALT+DELETE får at starte eller Start+Skriv Jobliste i søge feltet og tryk enter)
Men selv om du ikke lige kan finde noget mistænkeligt kan du ikke være sikker på at virus ligger dybt inde i dit system eller gemt i en af dine sikre programmer.
04. marts 2011 - 12:19 #10
Velkommen til E. ...

NB: NB: Hvis der allerede ligger et eller andet 'seriøst' Sikkerhedsprogram, på PC'en, skal du ikke bare lægge et andet Sikkerhedsprogram parralelt med !!!
* Norton
* AVG
* Avira
* ...

---

Under hvilket system:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2011 - 12:20 #11
HiJackThis var et program jeg fik anbefalet af en Microsoft supporter vedr. virus på computeren. Men hvis du prøver alle programmerne kan du i hvert fald være 99% sikker på at du ikke har virus eller andet spyware på din computer :-)
04. marts 2011 - 12:41 #12
Citat fra #11: ...hvis du prøver alle programmerne ... ?
Gentager: Hvis der allerede ligger et eller andet 'seriøst' Sikkerhedsprogram, på PC'en, skal du ikke 'bare' lægge et andet eller flere Sikkerhedsprogram parralelt med !!!

---

HiJackThis er kun 'vejledende' ...

Se iøvrigt #10 ...
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 13:09 #13
Karise din point-hog :p Nice guide, men ja OP, jeg ville sige at de apps der er nævnt udover HiJackThis er mere end udemærket, og nej lad være med at ligge flere programmer i samme kategori på samme styresystem.

Kig lige i min nye thread Karise :D 600point til dig.
04. marts 2011 - 13:20 #14
(Jeg lægger dog aldrig [svar] med det samme...)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 16:11 #15
#13 "Kig lige i min nye thread Karise :D 600point til dig."

Hvorfor skulle han da spilde tiden på dig?? Du overholder jo ikke de regler der er udstukket af Eksperten!!

Skal du forresten ikke snart oprette et NYT spm om din nye sata harddisk? Det må da snart være på tiden!!

http://www.eksperten.dk/spm/933163#reply_7743101
http://www.eksperten.dk/spm/933184#reply_7743260
http://www.eksperten.dk/spm/933201#reply_7743450