Avatar billede iversen84 Novice
02. marts 2011 - 20:51 Der er 1 kommentar og
1 løsning

udregne hvem der er tættest på

Hej

Kan jeg få exel til at udregne hvem der er tættest på ?

Lad os sige jeg har en liste over chauffører og deres adresse.
samtidig har jeg en liste over "kunder" og deres adresser.

er der nogen måde hvorpå det er muligt at få excel til at udregne hvilken chauffør der er tættest, evt. i 5-10 stk. prioriteret rækkefølge.
Avatar billede krat Nybegynder
02. marts 2011 - 23:12 #1
Det korte svar er nej.

Det lange er: Hvis det er simpel direkte afstand (fugleflugt) kan man godt regne sig frem til nogle afstande og ranke dem, men det kræver du har adressernes koordinater. Er punkterne tæt på hinanden f.eks. i samme by giver metoden et ubrugeligt resultat. Er de langt fra hinanden f.eks. spredt over hele Jylland kan det give et vist fingerpeg. Passage af "flaskehalse" som bæltbroerne gør at også resutater på større afstande bliver ubrugeligt.

Det er en opgave der skal løses på samme måde som rutevejledningerne på Google Maps, Krak eller De Gule Sider: vejnettet som et linienet med vejkryds og adresser som punkter på nettet og en algoritme der beregner den korteste/hurtigste rute. Det sker med et GIS(Geographic Information System)værktøj, som både er dyre og kræver uddannelse for at bruge. Det kræver normalt et firma med et vist volumen og behov for at gå den vej.

Tilbage er "dogme" løsningen prikkerne på kortet og det skæve øjemål. Det kan jo laves både i papir eller på Google maps.
Avatar billede iversen84 Novice
01. maj 2011 - 17:50 #2
lukker