Avatar billede sjeppesen Nybegynder
01. marts 2011 - 18:36 Der er 9 kommentarer

total sletning af windows xp professional

Jeg har haft virus på min dell bærbar og vil derfor starte helt forfra. Jeg har taget kopi af alt hvad jeg ville gemme.

Jeg har sat windows xp cden i og har derefter kørt hele installationen som ny installation.
Den har nu slettet alt, men problemmet er at når jeg starter pcen igen starter den op med sort skærm hvor den beder mig vælge mellem to windows xp programmer. Den ene virker ikke og den anden starter så windows op. Jeg har nu prøvet at installere xp fire gange for at slette den version der ikke virker men det vil den ikke.

Udover windows xp cden har jeg også en cd der hedder drivers and utilities som skulle have diverse driver mm. Men jeg kan ikke få den til at installere nogle af dem.

Håber nogle kan hjælpe:-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2011 - 18:45 #1
Når du kører installationen af Windows, så er der en som hedder avanceret.
Vælg den, her kan man så vælge hvilket drev man vil installere på.
Samtidig har man også muligheden for at slette partitioner.
Slet C: og opret igen.
Var lige obs på, om du evt. har en restore partition, den må du ikke slette.
Du kan så slette C, oprette den igen og dermed er alt væk...
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 18:46 #2
Hvis du har XP på en CD, kan du kører nedenståend program. Det ikke bare sletter, men overskriver alt. Så er den HDD lige så god som ny.
Du skal vælge den free version, den overskriver 1 gang, og det er nok.

NB. Du må ikke bruge programmet, hvis din XP ligger på sin egen partition.
http://www.killdisk.com/
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2011 - 18:57 #3
turn2go: Det er slet ikke nødvendigt... En fjern partition og opret igen, er nok.
Det jeg tror der sker, er at den nye installation finder den gamle først og laver en "ekstra".
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2011 - 19:01 #4
"NB. Du må ikke bruge programmet, hvis din XP ligger på sin egen partition."
Med det menes en recovery partition (sikkert et D drev hvor der står backup eller recovery)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2011 - 19:01 #5
#3 Enig
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 19:30 #6
"så er der en som hedder avanceret." Naaa det er jeg da ikke så sikker på
01. marts 2011 - 19:41 #7
Generelt ->
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...

Husk ALLE WindowsUpdate elementer STRAKS når du har fået (inter)net forbindelse !!!
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 19:51 #8
Det er nu en kendsgerning, at uanset om man sletter data eller partitioner, da ligger der en masse ting tilbage på disken, og er man uheldig, kan det medføre koks i en ny installation.

Jeg påstår ikke, at det vil ske her, men at en overskrivning med Killdisk vil sikre, at det ikke sker. Og når der nu er problemer.

Avanceret? Det har jeg da aldrig set. Men under alle omstændigheder skal man selvfølgelig installere windows på C-drevet.
Hvis disken er helt ren for data, kan det ikke være noget problem at oprette en eller flere partitioner og installere windows.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2011 - 16:25 #9
Så har jeg et trist eksempel fra min egen verden.
For et par dage siden, havde jeg SuSe Linux installeret på sin egen partition. Jeg har Acronis True image som backup. Lagde mit backup Image ind, men windows kunne ikke åbne. Besked fra windows om, at windows ikke kunne starte op på grund af hardware eller software fejl. Rådet var, start installations DVD'en og lav en repair. Men den kunne  heller ikke åbne.
Satte så HDD i en XP maskine, formaterede den fuldstændig, og lavede en partition på 30GB til mit Image. Helt det samme hændte igen.
Kørte så en Killdisk, lavede en partition og lagde mit image ind, og det kørte som det skulle.
Hvid det skulle interessere nogen, så tog det Killdisk 1 time og 40 min. at overskrive 500GB.