Avatar billede henril82 Nybegynder
26. februar 2011 - 21:22 Der er 2 kommentarer

arkitekt uddannelse

hej. :)
nogen der ved hvad man skal tage efter 9.klasse. hvis man skal have en uddannelse som arkitekt?
tak på forhånd :-)
Avatar billede repsakasper Juniormester
26. februar 2011 - 21:30 #1
Hej Henri

Du kan eventuelt selv tage stilling.
Prøv f.eks. at snuse lidt rundt herinde: http://www.ug.dk/uddannelser/kunstneriskeuddannelser/arkitekturkunstogdesign/arkitekt.aspx

Der bliver f.eks. oplyst, at du efter 9. klasse kan vælge mellem STX (almen gymnasiom), HTX eller HF og nogle andre lidt mindre kendte ungdomsuddannelser.

- Herefter kan du med fordel tage en eksamen i Bygningskonstruktøruddannelsen (http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/tekniskeogteknologiskeudd/bygningskonstruktoer.aspx)

- Herefter kan du så tage til Århus og tage den endelige Arkitekt uddannelse efter første link.

Håber du blev klogere, ellers må du lige skrive ;)
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2011 - 07:08 #2
Der er mange veje til arkitektuddannelsen på én af arkitektskolerne i København eller Århus.

Den direkte er en gymnasial uddannelse (gymnasie, HHX, HTX el.lign.) og så søge ind på karaktergennemsnit, Kvote 1.

En anden mulighed er at søge optagelse gennem kvote 2. Kvote 2 optagelsen består som regel af en hjemmeopgave, der skal indsendes sammen med ansøgningen og på den baggrund udvælges man til en optagelsesprøve. For at blive optaget via optagelsesprøven, kan det være en fordel at have haft et højskoleophold. Der findes højskoler, der er specialiseret i at gøre dig klar til optagelse på arkitektskolerne.

Du kan læse mere om optagelse i Århus her:
http://aarch.dk/35/optagelse/

Held og lykke.
Kirstine