Avatar billede Ydun Nybegynder
26. februar 2011 - 18:18 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Erfaring med online hosting af C5

Hej

Vi er en mindre virksomhed (cirka 15 ansatte), som bogfører i en meget gammel udgave af C5 light. Vi anvender kun C5 til bogføring (finansmodulet), mens fakturering, løn, lager osv. kører i et anden system. Nu er databasen overskredet de 20 MB, vi har, og det er anledningen til, at vi overvejer en løsning, hvor vi "lejer" licensen til c5 og får hostet det hele online. ER DET EN GOD IDÉ?
Det synes umiddelbart dyrere med online hosting end at betale de knap 2000 kr. for et nyt program til installing på en pc'er, men der er vel også fordele i forhold til overlevering til revisor, backup og vedligehold.

Hvem ejer databasen og adgangen til databasen, hvis hostingfirmaet går ned?
Avatar billede jasman Nybegynder
27. februar 2011 - 10:14 #1
Evt. kan en eksport/re-import af jeres database måske frigøre noget plads, så I kan køre lidt videre.
Det er i hvert fald gjort før på en c5 light.

Men jeg kan ikke sige noget om hvor længe I kan køre videre.

Umiddelbart har jeg ingen erfaring med hosting-løsninger, men som du selv nævner kan det være en fordel med hensyn til revisor.

Juraen omkring rettigheder til det ene og det andet, ville jeg nok høre både udbydere og min egen juridiske rådgiver om.
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
27. februar 2011 - 10:16 #2
Hej,

Hvis I kan fremover vil anvende C5 til finansbogføring, er hosting som i sikkert har fundet ud af en dyr løsning. Da I sikkert har en IT-infra struktur og jeres organisation på bogholderiområdet er central ( i virksomheden), er der ikke
det store som taler for en hosted løsning.

Markedsprisen på en C5Light 2010 med 300 finanskonto og 45 MB
dataplads ligger under DKK 2.000,00 excl. moms og levering.

Data fra jeres gamle C5 kan konverteres op til nuværende, så
I ikke mister hisoriske data.

En anden tilgang er et indkøbe noget mere dataplads til jeres
nurværende C5. Dette koster DKK 1.700,00 excl. moms.

I de fleste tilfælde af hostede løsninger, ligger der en aftale til grund, som sikre jeres data, hvis det skulle ske, at hostingfirmaet forsvinder fra markdet, af den ene eller anden grund.

En 3. tilgang til opgaven, kunne være om andre funktioner i virksomheden, f.eks. fakturering, ordrestyrring med videre skulle medtages i jeres kommende C5 løsning.  Ligesom tidligere nævnt, skal der et decentralt behov til, for at motivere en hosted løsning. Den vil altid blivere dyrere i det lange løb. Noget af
den højere pris, som der så betales, henter man ganske vist ind
på at man ikke bruger så mange penge på sin egen IT-infrastruktur og på. f.eks. sikkerhedskopiering.

Fordelene for jer når vi er nede i en enkeltbruger version i forhold til overlevering til revisor med videre er helt ude af økonomisk betydning. Overlevering til revisor kan foregå ved simpelthen at sende ham datafilen pr. mail.

Sikkerhedskopiering af C5 databasen, inklusiv C5 årligt opdaterinsabonnemnet, inklusiv Norton Antivirus til 3 PC'ere,
og mange andre ting, kan i købe i abonnement til DKK 79,20 excl. moms ude på nettet.

Håber ovenstående gav jer lidt input til jeres overvejelser.

MVH
P. Agger
Avatar billede Ydun Nybegynder
27. februar 2011 - 18:00 #3
Tusind tak for jeres synspunkter! Det har været et godt bidrag til vores diskussioner!
Avatar billede BoJakobsen Nybegynder
23. februar 2012 - 19:43 #4
Hej,

Med en C5 Online løsning kender du alle dine udgifter. Du har adgang overalt og backup altid!.

En C5 online eller hosted C5 om du vil, koster fra kun 149,- kr om måneden, og så har din revisor også adgang. Desuden kan du oprette alle de regnskaber du vil og du bliver automatisk opgraderet til nyeste version uden meromkostninger.

Det kan ikke betale sig andet at køre online C5 hvis du har en lille C5 installation.

Med venlig hilsen
Bo Jakobsen
www.lyngsoe-edb.dk