Avatar billede kokkens Nybegynder
24. februar 2011 - 21:07 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Protein,Kulhydrat,Fedt i mad

Hey

findes der en database eller noget andet over, hvor meget Portein, fedt og kulhydrat der er i mad ?

eller det bare at gå i gang med at læse bag på indpaknings papir ?

/kokken
Avatar billede hejmeddig21 Nybegynder
24. februar 2011 - 21:14 #1
Vil tro den her kan hjælpe dig. Er dog ikke helt sikker :-)

http://www.sundtmad.dk/Forside
Avatar billede hejmeddig21 Nybegynder
24. februar 2011 - 21:17 #2
hmm, hvad jeg kan se, står der til sidst på opskrifterne, hvor meget der er i. Håber det er, det du søger :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2011 - 21:30 #3
Ja du er nød til at læse deklarationerne - og forstå. For hvis du f.eks ikke ved meget om fedt, så slå det op på nettet, for fedt er ikke et fedt. Og man kan ikke slanke sig ved at undgå fedt (olier). Det er der mange undersøgelser som viser. Man får bare mangel på A, D og  E vitaminer. Dog hvis man indtager en form for olie - solsikke, oliven eller anden olie, sammen med sukker, så feder det.
Så man skal ikke indtage sin fiskeolie eller bedre hørfrøolie sammen med sukker. Hvis det ellers er noget som interesserer dig:)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2011 - 21:38 #4
i dk er det op til private/firmaer at indsamle data - du kan lave en hurtig genvej via USA
http://www.ars.usda.gov/Services/docs.htm?docid=8964
der er en meget stor database med næsten alle relevante data (fx kylling m/u skind) og de vigtigste vitaminer med.
24. februar 2011 - 21:41 #5
Det meste indpakningspapir er blank bagpaa, saa du faar ikke noget af at laese bag paa indpakningspapiret.  Men der bestaar da tabeller med indhold af protein, kulhydrater, og fedtstoffer.  Du skal google paa nutrition tables og lignende.  Et bud er her:  http://www.the-fitness-motivator.com/nutritional-data.html
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2011 - 21:50 #6
Der er en nogenlunde god deklaration på de fleste varer. Men det er et problem, at enkelte producenter skriver "vegetabilsk fedt" for det siger ikke andet end at det ikke er animalsk. Vegetabilsk fedt fra f.eks kokos er direkte usundt. Jeg køber ikke produkter, som ikke har en bedre deklaration.
Ja man kan godt få at se, hvad der er af næringsstoffer i æbler, bananer, æg osv. men det siger ikke noget om næringsindholdet i færdiglavede fødevarer. Man er nød til at læse deklarationen.
Avatar billede kokkens Nybegynder
24. februar 2011 - 21:51 #7
hejmeddig21 .. ja det er sådan noget jeg mere :) men jeg vil gerne selv regn ud på de opskrifter jeg skriver ind i min databasen :)

turn2go ..
ja ved godt det med alle de forskille fedtstoffer, arbejder som kok til hverdag :) men kunne godt tænke mig at vide om der er en måde at regn ud på med fedt procenter proteiner i maden,

men det er vel hvis der er 1 dl oliven olie i maden, og du bruger 20 dl væske i en suppe så har du jo 5 % umætte fedt syre.. men det vil krave en stor regnestyk. hvis man skal regn alt ud :)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2011 - 22:09 #8
Jeg kan ikke påstå jeg er skrap til regning, men det må vel være sådan, at i suppen, de 21 dl. er det kun olivenolien som tæller.
Og 1 dl. olivenolie indeholder ca.
mættede fedtsyre 14 gr.
monoumættede    73
flerumættede    09
Hvilket så er fedtdeklarationen på den suppe.
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
24. februar 2011 - 22:11 #9
Avatar billede keysersoze Guru
24. februar 2011 - 22:42 #10
Avatar billede sifuentes Nybegynder
25. februar 2011 - 00:14 #11
Her kan du hente diverse databaser, alt efter hvad der passer dig bedst:

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_download.asp

håber linket virker ellers må du sige til.

De er særdeles fyldesgørende.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
25. februar 2011 - 00:19 #12
Undskyld: fyldestgørende
Avatar billede kokkens Nybegynder
25. februar 2011 - 17:04 #13
hey

tak for alle de mange svar :)

keysersoze og sifuentes i må del point, så smid et svar,

:)

/Kokken
Avatar billede sifuentes Nybegynder
25. februar 2011 - 20:30 #14
Svar
27. februar 2011 - 20:31 #15
kokkens, du fik hjaelp til dette spoergsmaal og dem du bad om svar har oprettet svar i #10 og #14.  Lukker du saa spoergsmaalet?  For god ordens skyld og saa spoergsmaalet ikke laengere staar som aabent i min liste af indlaeg.  Yderligere faar du saa betalt din gaeld til dem du lovede points.  Please.
Avatar billede kokkens Nybegynder
27. februar 2011 - 23:07 #16
Christian_Belgien amen rolig nu lille mand, har ikke haft tid til at lukke tråden endnu...
Avatar billede hbshbs Nybegynder
27. september 2011 - 22:38 #17
man kan ikke altid regne med databaserne eftersom mange produkter adskiller sig meget. Hytteost eksempelvis - kan variere i protein med - fra ca 14 gram til 20 gram pr 100. Det sikreste er at se på bagsiden