Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 14:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opensuse apache2 - Forbidden?

Hej eksperter

Jeg har installeret apache på min opensuse server, men jeg har et problem. I startede virkede den fint, men så tilføjet jeg php og mysql til den og nu siger den:

Access forbidden!

You don't have permission to access the requested directory. There is either no index document or the directory is read-protected.

If you think this is a server error, please contact the webmaster.

Nogle der kan hjælpe med at løse problemmet?
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
13. februar 2011 - 15:22 #1
find mappen hvor du har alle dine php filer etc.. (dette er oftest mappen: /var/www/)

højreklik > egenskaber > rettigheder > og sæt ud for other: read files
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
13. februar 2011 - 15:23 #2
eller commandline: sudo chmod 777 /var/www/

ps kender kun til ubuntu commandline...
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 15:39 #3
Okej cheacker lige om det vil virker (:
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 16:05 #4
Okej ohhelpme

Fandt fejlen, i min srv/www/htdocs mappe havde jeg en index.html fil liggende. Men serveren ledte efter en .php fil så tilføjet en php fil og det virkede, men den skulle gerne kunne se begge filerne?
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2011 - 16:28 #5
I din httpd.conf er en linie:

DirectoryIndex index.html index.php

Den bestemmer hvilke filer som er indexfil.
Apache kikker efter de filnavne du angiver, startende fra venstre mod højre.
Altså, hvis du har både en index.html og index.php i et dir, vil det være index.html som vises hvis din DirectoryIndex ligner ovenstående.
Avatar billede zanderk Nybegynder
13. februar 2011 - 16:47 #6
gør det nemt for dig selv installer lampp. det er en apache server med mysql og phpmyadmin fra standart.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 17:37 #7
Prøvede at kigge efter lampp men kunne ikke rigtigt finde det, så valgte at installere det som jeg gjorder. Og det virker næsten som det skal
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 17:41 #8
showsource i min httdp.conf fil står der dette

DirectoryIndex index.html index.html.var
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 17:48 #9
Okej, jeg fandt ud af det jeg ændrede DirectoryIndex index.html index.html.var til:

DirectoryIndex all_

showsource læg et svar, da det var dig der var inde på det jeg skulle ændre (:
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2011 - 18:20 #10
Det var da godt nok et "underligt" filnavn at bruge ?
Det dækker vel ikke over "hvad som helst" ?

LAMP: http://www.ubuntu.com/server
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
13. februar 2011 - 19:34 #11
Den dækker ihverfald over .html og .php
Avatar billede showsource Seniormester
13. februar 2011 - 21:52 #12
Hmm, okay, men du bør absolut definere specifikke filnavne i stedet.
Jo mindre du beder Apache om "selv at finde ud af" jo bedre.....