Avatar billede jensen363 Forsker
03. februar 2011 - 15:43 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Installation af Office ( PC software ) på Imac

Jeg har netop investeret i en iMac, efter adskillige år som "almindelig" PC - bruger ....

Til min store forbavselse konstaterer jeg, at MS-Access ikke eksisterer i Office udgave til MAC .... kan dette virkelig være korrekt ???

I bekræftende fald er jeg vel nødt til at klone en del af harddisken til Windows XP og installerer min eksisterende Office pakke her ....

Er dette helt problemfrit, eller er der nogen som kan råde vejlede ???
Avatar billede KHHP Juniormester
03. februar 2011 - 15:56 #1
Det er korrekt at Acces ikke til Mac. Du kan muligvis løse problemet ved at installere database-redigeringsprogrammet fra LibreOffice til Mac, men ved ikke om det er inkluderet i udgaven til mac.
Det med at installere Windows ved siden af, er ikke specielt bøvlet, men nogle mac-brugere har sagt at de har oplevet problemer med bootcamp, som den APP du skal bruge til dette hedder.
Avatar billede jensen363 Forsker
03. februar 2011 - 16:39 #2
Det var jo det jeg frygtede :-(
Avatar billede egonspock Seniormester
03. februar 2011 - 17:15 #3
Jeg vil anbefale at bruge en virtuel maskine som f. eks. Parallels.com eller VMware Fusion til windows-installationen, så skal du ikke boote maskinen blot for at køre en database ved siden af. Bootcamp i den nyeste version kan vist heller ikke andet end Vista og Windows 7, så det er nok den vej du skal. Men det kræver i hvert fald RAM nok at have den kørende.
Avatar billede jensen363 Forsker
03. februar 2011 - 17:21 #4
4Gb ???
Avatar billede egonspock Seniormester
03. februar 2011 - 18:45 #5
jaja, det skal nok gå, hehe, men vær opmærksom på at to styresystemer samtidig tager mere end et. Jeg kan sagtens mærke forskel fra 4 til 8, når jeg har fået åbnet en halv snes programmer.
Avatar billede KHHP Juniormester
04. februar 2011 - 08:05 #6
Jo, en virtuel maskinen er klart det nemmeste, men VmWare Fusion og Parallels koster vist en slat penge. Hvis du er ude efter en gratis løsning, så kan du bruge virtualbox: http://download.virtualbox.org/virtualbox/4.0.2/VirtualBox-4.0.2-69518-OSX.dmg
Avatar billede jensen363 Forsker
04. februar 2011 - 09:16 #7
Princippiet skal jeg udelukkende kunne anvende Officepakken og her især de produkter hvor jeg VBA/SQL kan lave såvel Excel som Access løsninger, suppleret med OLE automatisering mellem office produkterne

Er der noget om, at det netop er på grund af Makro sproget / VBA man ikke har lavet en fuld version til MAC ???
Avatar billede egonspock Seniormester
04. februar 2011 - 09:41 #8
Vi er vist ude i gætteriet, men jeg tror personligt at det skyldtes de mange forskellige inkompatible databaseversioner Microsoft har leveret og at Mac-teamet hos Microsoft, som jo er et af de største Mac-udviklingsteams overhovedet, aldrig nåede at blive færdig med den første inden der kom en ny "forbedret" udgave af Access, men det er også rigtigt at der i nogle år ikke har været VBA i Office-pakken til Mac - og den udgave fra 2004 er ikke helt kompatibel med den fra 2011...
Avatar billede jensen363 Forsker
04. februar 2011 - 09:53 #9
Håber ikke jeg har gjort et fejlkøb :-(

Jeg ar rent arbejdsmæssigt afhængig af også at kunne benytte den udvidede Officepakke .... men hvis der er en acceptabel Workaround så går det nok
Avatar billede kado Nybegynder
04. februar 2011 - 16:30 #10
Du kan muligvis bruge "Crossover"
Se mere her: http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

/kado
Avatar billede jensen363 Forsker
14. februar 2011 - 09:37 #11
Der var ikke rigtigt nogen alternativer der var brugbare, så holder indtil videre liv i min Windows PC som supplement til Mac.

Endte op med at investere i en Office til Mac ( uden access )

Klarer mig ( forhåbentligt )

Er ellers vildt begejstret for Mac :-)
Avatar billede downloadcentral.dk Nybegynder
05. december 2011 - 21:55 #12
Det findes skam til Mac, men det er billigere at købe Parallels her http://parallels-danmark.dk/ og så købe det til PC!