Avatar billede heyn Nybegynder
18. januar 2011 - 11:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg et gitter i mit billede.

Hej Eksperter.

Jeg har lavet nogle kort, og nu ønsker jeg at indføre et hjælpe gitter ligesom når man slår op i Kraks bog over København.

Jeg har prøvet at lave et grid via view->show->grid, men jeg ved ikke hvordan man indstiller afstanden mellem linierne i grid'et, og jeg ved heller ikke hvordan man slipper af med de helt små hjælpelinier.

Endelig har jeg hørt at et grid ikke udskrives når jeg printer.

Så hvordan gør jeg?

MVH Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
18. januar 2011 - 13:06 #2
Ja den manual havde jeg også fundet, men jeg vil gerne kunne lave et grid  view->show->grid så jeg kan se forskellige størrelser før jeg laver mit egentlige gitter.

Derfor skal jeg også vide hvordan man hurtigt ændrer afstanden mellem linierne i et grid.

Det skal måske lige nævnes at jeg har flere kort af forskellig opløsning og størrelse.

MVH Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
18. januar 2011 - 14:18 #3
Ang. den manual du henviste til:

Når jeg prøver at vælge Edit->Define Pattern får jeg besked om at jeg ikke kan udføre define pattern fordi min sidedokument ikke indeholder noget?
Er det fordi jeg anvender CS4?
Avatar billede sobr Nybegynder
18. januar 2011 - 16:20 #4
Du indstiller dit grid her:
Edit > Preferences > Guides, Grid & Slices
eller (Ctrl+k > Guides, Grid & Slices)
for at ændre til forskellige størrelser.

Se efter at du har dit lag gjort synligt med dit pattern...
Avatar billede heyn Nybegynder
19. januar 2011 - 09:49 #5
Fedt nok det med gridstørrelse.

Men når jeg laver et nyt dokument med den brede og højde som jeg nu ønsker, så tilføjer jeg de "stroke" indstillinger som nævnt i ovenstående manual.
Mit startlag heder godt nok ikke 'background' men 'layer 1' og er ikke låst, men det kan vel ikke betyde noget.
Når jeg går til Edit->Define Pattern får jeg som ovennævnt en besked om at opgaven ikke kan udføres fordi det valgte område er tomt. Og ja - laget er aktivt og synligt.
Avatar billede heyn Nybegynder
19. januar 2011 - 09:50 #6
Hov - En fejl - Det var ikke et svar!!!
Avatar billede heyn Nybegynder
19. januar 2011 - 10:01 #7
Nå - Så fandt jeg problemet.

Mit lag skal ikke være transparent men have en farve (hvid) når jeg starter.

Smider i begge et svar?
Avatar billede sobr Nybegynder
19. januar 2011 - 15:43 #8
Det var da underligt - prøvede lige at lave et pattern på et nyt transparent baggrundslag - det var der ingen problemer i ???

Men godt du selv fandt løsningen.

Jeg skal ingen point have, tak :D
Avatar billede heyn Nybegynder
20. januar 2011 - 09:38 #9
Jeg har som nævnt ikke noget låst baggrundslag "Background".

Jeg indstillede dette engang da det irriterede mig, så det starter med et ulåst "Layer 1". Jeg kan bare ikke huske hvordan.

Nå - Det betyder heller ikke så meget. I eksemplet i manualen er laget også med hvid baggrund, og alligevel lykkes det til sidst.

Nå - Du vil ikke have point. Det er jeg ked af. Så må jeg jo tage dem selv.

MVH Christian