Avatar billede abnesher Nybegynder
14. januar 2011 - 09:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Nye enheder i gammel PC. Vil det "virke"?

Min kammerats bundkort stod af for nyligt, og jeg har nu rådet ham til at købe et nyt og så lige samtidigt smide en ny CPU i også, så han få en del mere ydelse til en forholdsvis billig penge.

Jeg har rådet ham til at købe:
- Athlon II X4 640 CPU (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4179623)
- ASRock K10N78D bundkort (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=629700)

De skal selvfølgelig også kunne fungere med hans andre enheder:

- Hardisk: Samsung SP T166 320GB, SATAII, 16MB
- RAM: 4x1 Corsair Twin2X2048-6400C5DHX 800MHz (4gb i alt)
- DVDdrev:NEC AD-5170
- Grafikkort: ATI HD 6870
- Kan ikke huske hans PSU, men den er ny og skulle gerne kunne trække det hele

Mit spørgsmål er om jeg kan være sikker på at disse to nye enheder vil virke sammen, samt at de vil virke med de enheder han har i forvejen?

PS. Jeg er sikker på at der er andre bundkort, der vil være "bedre", men prisen er en vigtig faktor i hans nye køb, så de skulle helst ligge på nogenlunde samme prisniveau som det Asrock
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 10:41 #1
http://www.asrock.com/MB/overview.asp?Model=K10N78D

Dual Channel DDR2 memory technology
- 4 x DDR2 DIMM slots
- Supports DDR2 1066*/800/667/533 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB**

m.v.h
Avatar billede abnesher Nybegynder
14. januar 2011 - 11:38 #2
Guttens forrige kort (asus m2n-mx) understøttede hans gamle cpu (athlon64 x2 6000+) på papiret, men i virkeligheden var hans præcise version af CPU'en (windsor) åbenbart ikke understøttet. Den kunne godt køre på bundkortet men det gik ad h til. Jeg foreslog ham at opdatere BIOS'en. Hvilket gjorde at hans CPU på ingen måde kunne bruges på bundkortet længere.

Lige netop denne problemstilling havde jeg meget svært ved at gennemskue, og jeg er derfor bange for at løbe ind i samme problem igen med den nye CPU/bundkort.

Jeg har tjekket at de er kompatible på papiret, men hvis du også er enig med mig i at de på papiret er kompatible, så har jeg fået den second-opinion som jeg ledte efter, og vil sige til ham at han bare skal bestille komponenterne.

Bare smid et svar, hvis du er enig :)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2011 - 13:54 #3
de tror jeg men er ikke helt sikker
men den vises jo

- Support for Socket AM2+ / AM2 processors: AMD Phenom™ FX / Phenom / Athlon 64 FX / Athlon 64 X2 Dual-Core / Athlon X2 Dual-Core / Athlon 64 / Sempron processor
- Support for AM3 processors: AMD Phenom™ II X6 / X4 / X3 and Athlon II X4 / X3 / X2 processors
- AMD LIVE!™ Ready
- Supports AMD's Cool 'n' Quiet Technology
- FSB 2600 MHz (5.2 GT/s)
- Supports Untied Overclocking Technology

m.v.h