Avatar billede graf Nybegynder
09. januar 2011 - 16:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Slette partition?

Jeg har reinstalleret XP på en ny partition, da computeren begyndte at bøvle, og det hjalp da også. Oprindelig var XP installeret på drev C:\ men nu er der to installationer; en på drev C.\ og en på drev H:\ som der nu bootes op fra nu. Drev C:\ er aktiv partition og drev H:\ er en logisk partition.
Jeg vil imidlertid gerne af med drev C:\ men kan jo ikke sætte drev H:\ som aktiv partition.
Så hvad gør man for at blive af med C-drevet?
Det er meningen at Windows 7 skal indkøbes og installeres, og XP skal være sekundært styresystem, da jeg har nogle ældre programmer der skal køre under XP.
Er der nogen der kan forklare proceduren?

Mvh. Graf
Avatar billede kgkg Nybegynder
09. januar 2011 - 16:51 #1
Jeg har ikke lige en forklaring til dig, men under windows 7 kan du kører i XP Mode, så der er ingen grund til at installere både Windows 7 og XP. Men vær opmærksom på at der kræves min. Windows 7 Professional for at du kan kører i XP Mode.

Så hvis du alligevel er mere eller mindre i gang med at skifte OS, så er det vel endeligt spild af tid at begynde på en masse disk bytnings forsøg.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2011 - 16:48 #2
I win7 (ikke de små versioner) kan du få kopieret din xp ned til en virtuel maskine, så den kan køre samtidig med win7. Ret godt - hvis det er planlagt på forhånd.
Ellers så kan du nu pille drev c af (fjern kabel til disk), og med xp-cd'en reparerer du boot-sektor (fixmbr)
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx?mfr=true
Avatar billede graf Nybegynder
09. januar 2011 - 17:07 #3
Tak for indlæggene. Hvis jeg køber Win7/ Pro, er det rigtigt nok, at man kan køre XP mode, men jeg formoder, at Win7 under installationen blot vil finde en ny partition at installere sig på, og da drev C:\ er primær og aktiv, vil jeg stadig skulle trækkes rundt med denne. Der er fem partitions på harddisken.
Win7 bør jo nok installeres på den aktive partition, så hvis jeg skal gøre det, må jeg af med XP på både drev C:\ og H:\ - det er den procedure jeg er noget i tvivl om.
Avatar billede kgkg Nybegynder
09. januar 2011 - 17:21 #4
Under installationen af Windows 7 vælger du hvilken partition som du vil lægge Windows 7 på. Du vælger bare dit C drev.

Installations programmet er ligeglad med hvilken partition som er aktiv,  den sætter selv windows 7 disken til at være den aktive partition.
Avatar billede graf Nybegynder
09. januar 2011 - 17:32 #5
HEJ kgkg

Jamen hvis det er tilfældet, løser det unægtelig problemet :-)

Smider du lige et svar så jeg kan give dig points?

Mv. Graf
Avatar billede kgkg Nybegynder
09. januar 2011 - 19:50 #6
hermed et svar...