Avatar billede nemlig Professor
18. december 2010 - 10:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Setup i hus med NAS og trådløs forbindelse.

Hejsa.
Jeg har i dag i mit hus et IHC-netværk - altså kabelforbindelser i alle rum med Kat5-kabler, 4 pc'ere, hvoraf den ene er koblet på trådløs.
Jeg er på fibernettet og efter modemmet har jeg en Linksys trådsløs router 54 Mb/s og med 4 porte, som vel kører max. 100 Mb.

Jeg vil gerne anskaffe med en netværksharddisk, hvorpå vi kan lagre musik, foto, vidoer m.m.

Jeg vil gerne at båndbredden til harddisken er højest muligt, og flere af mine pc'ere har 1Gb. netværkskort. Jeg mener også at kat5-kablerne i mit hus kan klare 1Gb.

Vil det ikke medføre, at jeg skal anskaffe mig en anden router, som kan køre 1 Gb?

Jeg er meget i tvivl, og håber at kan få lidt vejledning til løsning og til noget konkret isenkram (Router, NAS mv.).
Avatar billede japping Nybegynder
18. december 2010 - 11:46 #1
Hermed mine erfaringer mht. NAS på Telenor og Fullrate internet løsninger.

Jeg har haft mange problemer med at anvende en NAS server på min Vybercity/Telenor forbindelse. Hver hang jeg har tilgået min NAS server er internettet gået ned.
Jeg har skiftet til Fullrate hvor jeg har en 40/10 forbindelse. Routeren er en VVG2000 med USB stik til harddisk, men funktionaliteten virker ikke, da den også får internetforbindelsen til at går ned efter jeg har tilgået NASen.

Fullrate har nu opdateret firmware i min VVG2000 og i dag er jeg så ved at tilslutte min NAS og teste, om både NAS og internet spiller sammen uden problemer.

Status er altså:

Telenor: kan ikke tilbyde løsninger hvor NAS/Server tilsluttes.
Fullrate: Jeg er ved at teste deres løsning.
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. december 2010 - 14:08 #2
Når du nu har IHC net, hvorfor så ikke bruge "deres" gigabit switch ?
Så kan du beholde det hele i rackskabet.
Som NAS, vil jeg evt. anbefale dig at kigge på Synology.
Har selv en DS207 og den spiller bare. (den er dog gammel og har kun 100mbit interface, så kig på nyere modeller)

Hvis du samtidig installere DDwrt på din linksys router, så ved jeg den vil have mulighed for QOS og dermed burde du kunne styre hvem der er vigtigst i dit netværk.
Avatar billede nemlig Professor
18. december 2010 - 17:01 #3
Hej Jakobdo.
LK isenkram koster kassen, og det er jeg umiddelbart ikke klar til, selvom det vil være elegant.....

Hvis jeg ønsker at køre 1 Gbit i netværket, kan jeg så godt beholde min udmærkede linksys-router og koble en 1Gbit switch i halen på den og koble NAS til 1 Gbit-switchen samt tilkoble de øvrige kablede PC'ere til switchen?

Har du konkrete forslag til NAS og til switch til fornuftige penge?
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. december 2010 - 20:42 #4
1gbit, kan du sagtens køre, hvis du blot sørger for NAS og pc'erne i dit hus er forbundet til via den.
Så længe du blot anvender din router som dhcp og internet forbindelse.

Forslag til NAS, kan jeg bestemt godt anbefale synology.
Jeg har som sagt selv en DS207, da den kan køre med 2 diske i mirror, hvilket betyder jeg har data på 2 diske, og står den ene af, så er data stadig på den anden og omvendt.

Så kig på DS2XX serien og større.

Ang. switch, så kan jeg ikke anbefale det store, men ville nok kigge på noget dlink eller linksys.
Avatar billede nemlig Professor
18. december 2010 - 21:43 #5
Ok - Jakob. Tak for tipsene og send venligst et svar.
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. december 2010 - 22:01 #6
Svar
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. december 2010 - 08:57 #7
Takker for point