Avatar billede toonblood Nybegynder
10. december 2010 - 08:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Indskrivning af matematik opgaver

Hej allesammen..

Jeg er på jagt efter et program til at indskrive matematik opgaver, jeg er bekendt med words funktion.. men syns det er meget besværlig at bruge. og jeg har førhen brugt mathcad, men programmet er dyrt, og det program jeg skal bruge skal ikke kunne regne matematikken ud, den skal kun kunne skrive det ind så det ser pænt ud grafisk ;) håber der er en der kender et godt program.
Avatar billede simon_staal Nybegynder
10. december 2010 - 09:42 #1
Der er Microsofts Equation Editer. Det er en udvidet udgave af det der i forvejen ligger i Word. Det er lidt nemmere at have med at gøre.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
10. december 2010 - 13:48 #2
LaTeX. Det blev født til at skrive smukke, matematiske dokumenter. Eneste ulempe er, at det fungerer på en hel anden måde, end hvad du er vant til med Word.
Men i LaTeX skriver du de matematiske ligninger på samme plan som resten af teksten.
Avatar billede simon_staal Nybegynder
10. december 2010 - 15:19 #3
LaTeX er helt klart et rigtig godt værktøj, jeg bruger det selv meget. Der er dog en del at sætte sig ind i som mrgumble også siger. Alt skrives med koder, inklusiv matematikken, og man skal have opsat både preamble der styrer design og opsætning og ha lavet en master, der styrer indputtet af forskellige filer.

Programmet er rigtig godt, men det tager lidt tid at sætte sig ind i.

mvh. Simon Staal
Avatar billede amews_aj Nybegynder
10. december 2010 - 16:03 #4
LaTeX er helt klart rigtig godt.

Hvilken version af word har du ?
Version 2003 og tidligere er helt klart lidt besværlige at skrive matematiske formler i.
Du kunne evt. købe Word 2007 (Office 2007), hvori det er langt lettere at skrive matematiske formler. Her kan man skrive formlerne med kommandoer lidt ala i LaTeX, og det er langt bedre end Equation Editor.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
10. december 2010 - 17:26 #5
Whaaat? Kan man "skrive" ligninger i Word 2007? Det har klart forbigået mig. Hvordan?

Mht. preamble i LaTeX, så kan man finde skabeloner og så snart du har en der virker, genbruger du den bare.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
10. december 2010 - 17:35 #6
Under fanen "indsæt" og knappen "ligning"
Avatar billede toonblood Nybegynder
14. december 2010 - 11:32 #7
jeg har Word 2007 men syns stadig det er besværligt, eks, når jeg skal lave sænket skrift.. så skal jeg op og klikke på den fane hvor den funktion er i, og dernæst klikke på selve funktionen sænket skrift.. og når jeg skal bruge den 200 gange i løbet af en opgave får man sq lange boller af det.. jeg vil kigge på LaTeX det ser lovende ud.. mange tak ;)