Avatar billede tubdk1983 Nybegynder
06. december 2010 - 13:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Skift mellem flere valutaer

Hej eksperter.

Jeg har et ark med nogle varer og priser.
Ved hjælp af en dropdown liste vil jeg gøre det muligt at få vist priserne i endten DKK eller EUR.

Formatering skal helst være DKK 7,50 og EUR 1,00 (eksempelvis)

Jeg kan godt finde ud af lave dropdown listen, jeg kan også godt finde ud af at lave en "hvis" sætning så tallet bliver regnet ud. Men jeg kan ikke få formateringen, henholdsvis DKK tallet og EUR tallet, til at skifte... Hjælp!

Kan det overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede Ialocin Novice
06. december 2010 - 15:30 #1
Hej tubdk1983

Lidt spørgsmål:

Hvilken version af Excel bruger du ?

Er din dropdownliste et kontrolelement der ligger ovenpå Excelarket eller er det en integreret liste i en celle ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede tubdk1983 Nybegynder
06. december 2010 - 15:45 #2
Hej Nicolai.

Excel 2010
Dropdownlisten er bare en liste i en celle (datavalidering>tillad)
Her skal man kunne vælge mellem DKK eller EUR og arket skal vise den rigtige pris og formatering herefter.

Håber du kan hjælpe. :)
Avatar billede Ialocin Novice
06. december 2010 - 21:11 #3
Hej tubdk1983

Desværre!
Jeg er håbløs bagud, hvad angår min version af Excel, som er 2003.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2010 - 01:14 #4
For eksempel:

=HVIS(B1="EUR";"EUR "&TEKST(A1;"0,00");HVIS(B1="DKK";"DKK "&TEKST(A1;"0,00")))

hvor A1 indeholder dit omregnede beløb og B1 er cellen med din datavalidering.
Avatar billede tubdk1983 Nybegynder
07. december 2010 - 11:12 #5
Hej dkhanknu.

Det virker sørme, sådan da. Det har dog skabt et nyt problem, da det laver cellen om til tekst og så kan jeg ikke bruge den i andre udregninger/formler.

Kan det laves så tallet forbliver et tal og kun fortegnet "DKK" og "EUR" der skifter?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2010 - 12:11 #6
Det kan klaeres med lidt VBA-kode. Prøv selv at eksperimentere med makrooptageren.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2010 - 12:30 #7
Hvis du kører helt fast kan du få en lille eksempelfil, hvis du fortæller, hvor jeg skal sende den til.
Avatar billede tubdk1983 Nybegynder
07. december 2010 - 13:11 #8
Da arket skal fremsendes til mange forskellige kunder vil det være uhensigtsmæssigt at de bliver mødt med den her irreterendee macro popup hver gang arket åbnes. Jeg vil derfor meget gerne undgå brug af macro'er hvis det er muligt, det burde jeg nok have nævnt indledningsvis.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2010 - 13:21 #9
Det er ikke muligt.
Avatar billede tubdk1983 Nybegynder
07. december 2010 - 14:10 #10
Ærgeligt! Jeg synes alligevel du skal have pointene for dit første løsningsforslag. Det virkede jo på sin vis. Laver du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2010 - 14:51 #11
Jeg kan ikke lade være med at spørge: Kan du ikke bare som overskrift over tallene skrive EUR eller DKK (afhængigt af dit valg i valideringsboksen) i stedet for at skrive EUR eller DKK ud for hvert enkelt beløb, sådan som man for eksempel gør det i regnskaber? Det kan jo sagtens laves sådan at tal og overskrift skifter synkront.
Avatar billede tubdk1983 Nybegynder
07. december 2010 - 15:13 #12
Jo og det har jeg også leget rundt med efter dit første forslag, men jeg kunne ikke rigtig forenes med måden det kom til at se ud på. Da arket er en pris- og bestillingsliste til kunder fra alle andre lande end danmark, indkøbere, slutbrugere og dem imellem, så syntes jeg at det andet ser mere professionelt ud.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2010 - 15:21 #13
Det er op til dig, men hvis du kan/vil sende en fil der illustrerer problemstillingen, så skal jeg gerne se om jeg kan komme med et forslag.
hans.knudsensnabelamail.tele.dk