Avatar billede holmmorten Novice
04. december 2010 - 21:05 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Råd til netværk

Hej på E. :-)

Jeg søger et råd til min kommende netværk. Jeg kører pt. på en alm. trådløs router, men jeg ønsker at lave noget om på mit netværk.

Det skal gerne være således, at en router med 6-10 lan porte skal sidde afsiddes i huset og så vil jeg gerne have et accesspoint placeret centralt i huset.

Der findes jo masser af alm. "kablede" routere med flere porte - men kan man så tilslutte et accesspoint i en af portene, og så kører man trådløst gennem der?

Håber I forstår hvad jeg mener.

MVH

Morten
Avatar billede Svopper Nybegynder
04. december 2010 - 21:37 #1
http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=136537

Forstår ikke helt, men er det ikke bare at tilslutte en router til ovenstående produkt?
Avatar billede holmmorten Novice
04. december 2010 - 22:27 #2
"ovenstående produkt" er jo netop en router som du linker til - så den skal jeg vel ikke slutte en router til??

Havde nærmere forestillet mig et accesspoint, men er i tvivl om det blot kan tilsluttes en af LAN-portene? Og om den ene port så stadig kan styre flere trådløse enheder samtidig?
04. december 2010 - 22:57 #3
du behøver ikke købe noget specielt for, en almindelig router kan sættes op til at kører som et Access point :) du ska bar finde en firmware der virker til din :)
Avatar billede Techwork Praktikant
05. december 2010 - 01:20 #4
Hvis jeg forsår dig rigtig så vil du placere din nuværende firewall så langt væk at dækningen ikke er god nok i hele huset. Derfor ønsker du at sætte et accesspoint op til at dække resten af huset?

Hvis det er det du mener så kan det fint lade sig gøre. Så skal du blot trække et kabel fra en LAN port på din router hen til dit accesspoint. Dermed kan du opnå en god dækning i hele huset. Har selv gjort dette ude på mit arbejde. Det virket fint. Min router fungere som DHCP server og mit accesspoint fungere egentlig bare som en trådløs switch eller en extender om man vil.

Håber at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt..
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
06. december 2010 - 08:13 #5
Hejsa

Mange, eller rigtig mange, misforstår at det de kalder en router, i virkeligheden består af en router en switch og et accesspoint.

Det giver fint mening, hvis du vil placere din router i nærheden af der hvor din forbindelse kommer ind. Det sted er ikke nødvendigvis det smarteste sted at placere switchen eller AP'et. Switchen skal jo stå, der hvor det er lettest at få alle kablerne til at mødes, og AP'et skal stå et centralt sted, og skal gerne kunne flyttes hvis det oprindelige sted ikke var optimalt.

Du kan sikkert beholde den router du har i dag, købe et AP og opsætte det på samme måde som AP'et i din nuværende router er opsat. Så vil dine klienter roame mellem de 2 AP'er. Du skal dog have et kabel fra routeren til AP'et.

/Klaus
Avatar billede holmmorten Novice
07. december 2010 - 00:14 #6
lige pt har jeg en linksys WRT54G2 trådløs router. Vil det sige, at den bare kan blive siddende i den fjerneste ende af huset og så kan jeg købe et AP og tilslutte routeren via LAN og så placere AP et centralt sted?

Kan AP sammen med routeren så administere flere klienter på trådløst netværk samtidig? - selvom det kun kører på en LAN-port?

Tak for alle jeres svar og kommentarer indtil videre. Jeg tror, at jeg langsomt bliver klogere på det her :-)

MVH

Morten
Avatar billede Techwork Praktikant
07. december 2010 - 00:20 #7
Ja jeg har selv benyttet den løsning ude på arbejdet, da vores bygning er i 2 plan. Du kan se dit AP som en switch du har forbundet til din router, som så tilfældigvis er trådløs. Det er jo samme princip. Den fejl mange laver er at de køber en router mere, men det er ikke særlig smart. Et AP er meget bedre i den situation
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
07. december 2010 - 09:09 #8
Ja, men sørg for at sikkerheds opsætning er ens og vælg forskellige kanaler. Vælg mellem kanal 1, 6 og 11(De overlapper nemli' ikke).

/Klaus
Avatar billede holmmorten Novice
07. december 2010 - 13:50 #9
Jeg er lidt forvirret - hvis jeg nu køber en helt alm. router (ikke trådløs) - og så bruger min WRT54G2 som AP - så skal man vel ikke til at arbejde med forskellige kanaler og ens opsætninger? Eller hvordan?
Er det mere enkelt bare at købe en alm. router og så et traditionelt AP?
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
07. december 2010 - 21:41 #10
Hvorfor ikke bruge din WRT54G som router og så købe et AP?

/Klaus
Avatar billede holmmorten Novice
07. december 2010 - 21:52 #11
Fordi jeg på et tidspunkt får brug for mere end 4 porte - særligt hvis den ene skal bruges til et AP - så er der jo kun 3 disp. tilbage.

Er det bare mig, eller er gigabit-routere med over 4 porte bare r.. dyre? Nogen gode forslag?
Avatar billede Techwork Praktikant
07. december 2010 - 22:01 #12
Ja de er meget dyre. Derfor købte jeg for nyligt denne switch og tilsluttede min router: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4183513
Det er jo ogå en mulighed du kan overveje.
Avatar billede holmmorten Novice
07. december 2010 - 22:23 #13
alt det her med switches, routers og AP's - jeg blir altså lidt forvirret :-)

Kan man tilslutte både AP og switch til en router - så man både får de mange porte samt centralt placeret AP
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
07. december 2010 - 23:13 #14
ja
Avatar billede holmmorten Novice
11. marts 2011 - 21:06 #15
Hej igen alle sammen - og undskyld den lange svar tid.

Nu har jeg fået købt lidt udstyr ind (bortset fra netværksudstyr altså :-) )... haha

Jeg har fået indkøbt noget NAS og medieafspiller og skal så til at få det sat op.

Efter at have læst jeres mange svar, er jeg kommet til en løsning, der måske kan se sådan her ud: Modem tilsluttes til router. Router tilsluttes et ap med et kabel. Et andet kabel fra routeren går over i en 8 ports switch, som sidder ved siden af routeren.

Alle computere, printer, NAS, medieafspiller osv. sættes så til switchen? Jeg går ud fra, at de sagtens kan komme på nettet og altså dele internetforbindelsen, når switchen er tilsluttet en router?

Vil det kunne virke?

Min gamle router er ikke Gigabit, men det blir switchen sæføli. Hvor hurtigt bliver netværket så, når det vel bliver switchen, der styrer trafikken mellem computerne?

MVH

Morten
Avatar billede holmmorten Novice
19. marts 2011 - 13:36 #16
Lukker og opretter ny tråd