Avatar billede tommy_robredo Nybegynder
22. november 2010 - 11:12 Der er 9 kommentarer

SO EIN DING - wifi spg

Hej eksperter,

Værten på programmet "SO EIN DING" testede i gårsdagens udsendelse en android-tablet. Jeg bemærkede at - da han testede funktionaliteten af wifi - brugte kanal 13(som han altid gør med sine trådløse enheder). Valget af netop denne kanal blev truffet da værten foretog en scanning af det trådløse netværk, hvor han kunne konkludere at de fleste københavnere brugte kanal 1,6 og 11. Derfor mener han at kunne få større båndbredde ved at benytte en kanal hvor der er få tilkoblet enheder.

Jeg har altid lært at det kun er kanal 1,6 og 11 der er brugbare. Derfor undrer jeg mig over at han vælger kanal 13. Er det derfor en god idé at vælge andre kanaler end de tre overstående?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2010 - 11:39 #1
man ser på, hvad der er af aktive net i ens lokalområde, og derefter vælger man en kanal, der ligger lidt væk - typisk 2 numre fra, hvis det kan lade sig gøre.
hent http://nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html
download er et stykke nede på siden.
Så kan du se naboernes kanalnumre, og derefter sætte dit eget (sættes i router).
Avatar billede tommy_robredo Nybegynder
22. november 2010 - 13:02 #2
Så det kan altså godt være en god idé at vælge andre kanaler end 1,6 og 11 ?

Jeg mener bare at have hørt noget omkring at kanalerne vil overlappe hinanden hvis man vælger andre alternativer. Men det er ikke et problem så vidt jeg kan forstå.
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
22. november 2010 - 13:41 #3
Du kan sige det sådan her

Kanal 1, 6 og 11 er så langt fra hinanden, at de ikke generer hinanden.

Hvis du f. eks. bruger kanal 1 og 2, vil de gå ind over hinanden, idé de bruger en del af den samme frekvens

http://en.wikipedia.org/wiki/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg

Kig på det billede her, her kan du se hvilke kanaler der går ind og "driller" hinanden. Derfor skal man overveje, hvis man bor i et lejlighedskompleks, at snakke sammen og hvilke kanaler der skal bruges, da man faktisk kan halvere eller mangle båndbredden på sin hastighed, hvis 2 forbindelser overtrumfer hinaden.
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
22. november 2010 - 13:42 #4
Du kan download inssider, her kan du se hvilke frekvenser der er brugt osv. - meget overskueligt.
http://download.cnet.com/inSSIDer/3000-2085_4-10848357.html
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
22. november 2010 - 13:45 #5
http://wifi-doc.com/Cisco.Press-802.11.Wireless.Ne/1587051648/ch03lev1sec3.html - her er god dokumentation, det første link jeg sendte virker ikke.
Avatar billede thov Forsker
22. november 2010 - 14:20 #6
Man kan ikke altid regne med at kanal 12 og 13 er tilgængelige.

Routere og netkort til det amerikanske marked går kun til kanal 11, hvor udstyr til Europa også har 12 og 13.
Avatar billede aners Nybegynder
23. november 2010 - 14:39 #7
Folk som benytter andre kanaler end 1, 6 og 11 bør lade være med at sætte WLAN op.
Avatar billede tommy_robredo Nybegynder
23. november 2010 - 21:27 #8
Jeg synes at svarene er en anelse tvetydige. Claes57 nævner at man typisk vælger en kanal der ligger numre fra de mest aktive, mens aners skriver at det kun er 1,6 og 11 der burde benyttes.

Er det muligt at give et entydig og præcist svar på spørgsmålet omkring "SO EIN DING" omkring værtens valg af wifi kanal 13, er et fornuftigt valg ?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2010 - 11:36 #9
Hvis du har et stort kompleks (fx københavns universitet) og skal dække det totalt med trådløst net, så er der fordele ved at holde sig til 1,6,11.
Men da du ikke har aftaler med alle de netværk, der sidder omkring dig, så skal du vælge en kanal, der er mindst forstyrret af naboer - så se på, hvad de omkringliggende bruger, og deres signalstyrke, og vælge noget, der ligger et par numre væk.