Avatar billede scooterDK Nybegynder
18. november 2010 - 08:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

<title>KFUM B&oslash;rkop gruppen Login</title>

Hejsa

Jeg har længe undret mig over æ ø å, hvis jeg laver en side hvor jeg i dette tilfælde har en title hvor navnet indeholder ø, hvorfor lavés det om til  &oslash; , nogen der har en ide til hvordan dette ændres, problemet opstår når jeg laver en include til fx. en menu, så bliver "de sjove" tegn vist på hjemmesiden...

Jeg bruger ADOBE Dreamweaver.
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 09:33 #1
Du skal sørge for at køre med samme karaktersæt over alt - i meta, når du gemmer filen etc; http://www.web-dev.dk/post/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx

og så kunne det se ud som om at du benytter html-entiteter (fx &oslash;) i stedet for rigtige bogstaver (ø) - det er bedst med reele bogstaver.
Avatar billede showsource Seniormester
18. november 2010 - 09:47 #2
#1 => Der er vel kun bedst med "rigtige" bogstaver når man bruger utf-8 ?
I et iso doc vil jeg altid benytte htmlkoden for specialtegn, som f.eks. æ,ø og å
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 10:06 #3
æøå bør ikke forvolde problemer i iso da det jo netop indeholder de danske specialtegn - men er det ikke alt der kører iso gennem hele setuppet vil brug af html-entiteter kunne løse mange problemer.
Avatar billede showsource Seniormester
18. november 2010 - 10:28 #4
Øhh, jeg bruger htmlkoden i iso for at alle enhver, uanset installeret sprog på deres comp, kan se et bogstav/tegn.
Ikke for at løse nogen problemer af nogen art ?
Avatar billede scooterDK Nybegynder
18. november 2010 - 10:42 #5
Tak venner,

Jeg havde brugt :

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

har nu ændret det til :

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Tak for hjælpen, læg svar og jeg deler point ud over middag...
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 10:49 #6
jeg siger heller ikke at det du gør nødvendigvis er forkert - men, i værste fald, kører databasen med med ét karaktersæt, meta med et andet, filen er gemt med et tredie og serveren udsender filen med et fjerde vil man kunne skjule et grundlæggende problem ved at html-encode i stedet for at køre med samme karaktersæt overalt og så slippe for html-encode. Noget helt andet er så at utf-8 bør være valgt i alle applikationer, fx af hensyn til javascript og kommunikation med den store verden.

og så et svar :)
Avatar billede scooterDK Nybegynder
18. november 2010 - 10:54 #7
Jaaaa , det var måske ikke helt rigtigt aligevel, nu løste jeg det problem jeg havde med include filerne, hver gang jeg brugte disse, kom html-entiteter tegne frem på skærmen, Nu med dette tegnsæt, vises alle data jeg henter fra min MYsql databade således :

S&#65533;rensen
B&#65533;rkop
osv..

hvilke Content-Type bør jeg benytte.

Dataerne i min DB er gemt som :

latin1_danish_ci
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 17:49 #8
Du skal, som også beskrevet i artiklen, køre med samme type over det hele - mest optimalt altså UTF-8. Jeg kender ikke så meget til MySQL, men din latin1_danish_ci ligner mere en collation (sorteringsrækkefølge og case) end karaktersæt så du kigger nok det forkert sted.
Avatar billede scooterDK Nybegynder
19. november 2010 - 11:53 #9
ok, er blevet en smugle klogere, har nu ændret min DB til :

MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)

Det sjove er nu at der kommer sjove tegnsæt i min database, men på front end delen virker det bare nu ;=)

tak for hjælpen