Avatar billede milter Ekspert
16. november 2010 - 23:56 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Forsinket mail endnu en gang.

Hallelujah!

Jeg har endnu en gang modtaget endnu en bunke mails fra min youmail-konto om indlæg i spørgsmål, hvor jeg deltager. Det ældste var over 4 dage gammelt, det nyeste over 3 dage. Det er fremgang i forhold til tidligere, hvor de har været ca. 1 uge gamle.

Jeg har tidligere stillet spørgsmål her om det samme problem, og hver gang får jeg det samme forslag til en løsning: Opret en Gmail-konto. Problemet er tilsyneladende kendt af mange og har eksisteret i lang tid.

Det kan godt være, jeg er lidt af en stivstikker, faktisk er det højst sandsynligt, men jeg undrer mig stadig over, hvordan Danmarks mest populære site af denne type kan have den slags problemer. Jeg blogger og har blogget andre steder gennem de sidste 7 år, og aldrig har jeg oplevet problemer af samme art, ikke en gang med blogs med servere i Afrika eller Mellemøsten.

Og nej, jeg har besluttet ikke at ville oprette endnu en mailkonto.  :-)

Har eksperten.dk givet op mht. dette problem, arbejdes der på det, eller hvad?
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2010 - 00:05 #1
Hmmm, forkert adresse.....
Det er jo TDC der skaber problemet, ikke Eksperten.dk

At du ikke vil oprette en gmail til formålet, giver jo kun problemer for dig selv??????
Avatar billede milter Ekspert
17. november 2010 - 00:27 #2
Hvordan kan det så være, jeg aldrig har haft lignende problemer på andre blogs, både med TDC- og Youmail-konti? På en anden dansk blog med langt flere tilbagemeldinger om nye indlæg pr. dag har jeg ingen problemer

Og hvordan kan det være, at jeg tidligere med deltagelse i mange flere tråde end nu aldrig havde det problem?

Og hvordan kan det forklare, at selv "eksperter" med Gmail har problemer?

http://www.eksperten.dk/spm/914272
Avatar billede webweaver Praktikant
17. november 2010 - 00:30 #3
Hvorfor skal han oprette en gmail?

Det kan jeg overhovedet ikke se ideen i. Det er da forfærdeligt, hvis sådan et problem, skal løses ved at en bruger skal skifte mail konto og alt muligt. Kan man da heller ikke sige til en kunde?

Hvorfor skaber TDC problemet? Jeg ved ikke hvor Eksperten har servere henne, men det må da være igennem deres programmering at deres server sendes mails ud.

Jeg kan kun sige at jeg selv har oplevet forsinkelse på blandt andet mails, når der svares. Som regel ikke helt så lang tid, som milter nævner, men lang tid nok til at det bemærkes. Og jeg har ikke mail konto hos TDC vil jeg godt lige nævne.

Ydermere har jeg det med at opleve forsinkelse på statistikker, postede indlæg, der først vises senere og hvor mange svar der er givet i en tråd på Eksperten. Så det lader til at systemet halter lidt bagefter, i takt med at netværket er vokset sig så stort som det er.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. november 2010 - 00:36 #4
Jeg har tidligere henvendt mig til TDC og de siger at det ikke er der problemet ligger de sender lige så snart de kommer in hos dem.
og hvis i så udsendelsen om spam på DR1 i aften hvordant kan det så være at alle spammail  fra de samme firmaer ikke er forsinket af TDC???
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2010 - 00:55 #5
Hvis i hellere vil have problemer, end oprette en gmail til mails fra Eksperten, ja, så for min skyld ingen alarm.  :-)

webweaver >> Det er ikke ved udsendelsen, den er gal, det er ved modtagelsen.....
Avatar billede webweaver Praktikant
17. november 2010 - 01:08 #6
Der er vidst delte vande omkring dette emne.

Der har været kommentare omkring at der også er problemer med Gmail, så kan ikke se hvorfor der skal satses så meget på denne.

Umiddelbart er det ikke et problem for mig, den forsinkelse som der er, for den er ikke særlig væsentlig i mit tilfælde. Men stadig, hvis TDC er problemet med deres spamfilter, og det er ved modtagelse problemerne opstår, så er det jo lidt mystisk at folk der ikke har med TDC's mail servere at gøre, også har problemerne. Så jeg synes ikke sagen er klar.

Man skulle mene, at hvis E byggede deres mail op "ordentligt", ville det ikke give problemer. Det kan sagtens lade sig gøre at få til at virke. Det er jo set rundt omkring. Et super godt eksempel vil være Facebook, som sender SÅ mange flere mails afsted hver dag end Eksperten, og der er ingen problemer overhovedet? Der er faktisk ikke særlig meget forsinkelse, hvis der overhovedet er nogen hos dem generelt.
Avatar billede milter Ekspert
17. november 2010 - 01:13 #7
#5.

Oprettelse af en Gmailkonto eller konto hos andre mailudbydere er ikke altid løsningen, hvilket flere indlæg her indikerer. Se f.eks. #4 her:

http://www.eksperten.dk/spm/914272

Måske burde eksperten.dk ved oprettelse af nye brugere tilføje følgende tekst til betingelserne:

"Din konto vil kun virke nogenlunde optimalt med samtidig oprettelse af en Gmail-konto og brug af denne ved oprettelse af spørgsmål og modtagelse af nye indlæg i dit spørgsmål. Eksperten.dk garanterer ikke for fuld funktionsduelighed for alle, selv ved oprettelse af en sådan konto."  :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 04:12 #8
Anden email konto end TDC har en meget stor success rate (95+%).

Som det hedder i reklamen "prøv det".
Avatar billede niller10 Nybegynder
17. november 2010 - 06:20 #9
Drifter selv mailserver og oplever også til tider at mails på besvarelser kommer med dagers forsinkelse så løsningen er ikke en gmail konto men at det muligt er eksperten der har en lidt sløv server til at kaste mails ud eller kommer til at stå i kø et eller andet sted.

Niller
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2010 - 09:01 #10
Bruger jeg min TDC mail på eksperten = forsinket mail i op til 5 dage.

Bruger jeg Gmail = mail kommer til tiden.

Konklusion: TDC er problemet, ikke eksperten.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. november 2010 - 09:47 #11
John den køber jeg ikke, et så stort firma som IDG må kunne få TDC til at opfylde deres forpligtelser jeg er overbevist om at det er hos IDG det er galt. Jeg er tilmeldt 3 nyhedsbreve fra IDG foruden Eksperten jeg har ikke fået post fra PC World.ComputerWorld siden Torsdag de kommer nogle gange 4-5 stykker ad gangen andre nyhedsbreve som ingeniøren vercson2 Idenyt Illustreret Videnskab kommer samma dag
Avatar billede 2Mida Praktikant
17. november 2010 - 09:52 #12
- kan i ikke se i headeren hvor mails "hænger"?

..Ole
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2010 - 13:56 #13
#11

Det er ikke hos IDG fejlen ligger. Det er testet så mange gange (hver gang jeg har set et nyt spørgsmål), at jeg ikke gider mere.
Hver gang jeg skifter til TDC mail, er mails fra eksperten forsinkede. De kommer igen til tiden når jeg bruger Gmail.
Så den konklusion er ret simpel.
Avatar billede niller10 Nybegynder
17. november 2010 - 21:13 #14
John,

Om det IDG eller TDC der har fejlen, kan jeg konkludere at der er fejl..

På mine tre linier har jeg oplevet og oplever til stadighed at mails kommer med store forsinkelser.

de to af linieoperatørene er lokalisert i Oslo og den siste i finland.

En af mine storekunder på mine mailserver er et skandinavisk transport firma - de  bruger TDC i Dk og der er ikke nogen forsinkelser i mail trafikken mellem den server de har her og TDC.

Hvis der var bare var den mindste forsinkelse ville helvede bryde løs og er der flere dage forsinkelse ville en del folk i Nord ikke få deres pakker..

Så min konklusion er :

Det er ikke TDC der fejler, men muligheden kan være at Eksperten har 2. prioritet og får lov at bruge "overskydende" resourcer.

Har selv nogen tjenester der har "2. prio" og kommer  sidste i køen når der skal sendes ud.
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2010 - 22:07 #15
niller10 >> På mine tre linier har jeg oplevet og oplever til stadighed at mails kommer med store forsinkelser.
de to af linieoperatørene er lokalisert i Oslo og den siste i finland.

Undskyld, men det virker ikke rigtig som om du har forstået problemet. Det har jo intet med linier at gøre.
Det handler om hvilken e-mail adresse du bruger til Eksperten.
Og der har du vel kun én bruger?

Hvis men har en TDC e-mail sendes e-mail jo til TDC´s server, og den har åbenbart problemer når der udsendes mange mails fra Eksperten/IDG (Andre har muligvis også problemer, men ikke Gmail)

Hvis man opretter en Gmail sendes mails til deres server. Den har ingen problemer med mails fra Eksperten. Man kan så sætte Gmail'en til at videresende til sin normale mail. Og så ellers glemme alt om den nyoprettede gmail, bare huske den som kodeord når man logger ind på Eksperten. Så funker alt som normalt, og man får e-mails til tiden.
Eneste minus er selvfølgelig, der er ikke rigtig noget at brokke sig over.  :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2010 - 11:24 #16
#14
Jeg uddyber da gerne min konklusion.

Jeg bruger ikke kun ekspertens forum. Jeg bruger også andre jeg får mail fra, og det er samme scenario ved alle mails: Dem der kører på TDC mail kan være forsinkede, mens dem der kører på gmail kommer til tiden.
Din konklusion her:
Det er ikke TDC der fejler, men muligheden kan være at Eksperten har 2. prioritet og får lov at bruge "overskydende" resourcer.
vil jeg ikke håbe er rigtig, da man så ikke rigtig kan bruge TDC mails i forums hvor det er forholdsvis vigtigt, at div. mails ikke kommer for sent. Forstået på den måde, at det ikke nytter at man svarer med det samme, hvis besked om ens svar er 1 uge undervejs.

Derfor: TDC har et problem. Længere er den såmænd ikke :)
(Og kan se på #14 at du til dels giver mig (og andre) ret)
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2010 - 17:07 #17
#16.

Du skriver: "Derfor: TDC har et problem ..."

Skulle det ikke snarere være: "Brugere af eksperten.dk, som har en TDC/youmail-konto" har et problem."  :-)

Hvor stort, problemet er, kan jeg ikke give tal på, men jeg undrer mig stadig over, at andre, som sender mails ud i samme eller større omfang som E, kan klare det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. november 2010 - 19:03 #18
#17 tjah...

Det kan da knap gøre TDC´s mailserver langsom bare fordi nogle bruger herinde har deres mailadresse ved dem?
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2010 - 20:51 #19
#18.

Af en eller anden grund er der gennem de sidste par timer væltet utallige mails ind fra E :-)

Grunden til mit indlæg er ikke bare min egen frustration over de forsinkede mails i min egen indbakke. Den er også baseret på, at mange andre, herunder nye brugere, har de samme problemer og, at dømme ud fra flere af indlæggene, ikke bare med TDC eller Youmail.

Jeg ser det som noget af en sag om samvittighed at følge op på indlæg, hvor spørgeren har kommenteret på mine forslag. Som mailsystemet har kørt i lang tid, er det tit svært for mig at afgøre, om manglende respons skyldes spørgerens mangel på almindelighed høflighed eller manglende mails.

TDC/Yousee/youmail er sammen med IDG to af de store aktører på markedet herhjemme. Derfor forstår jeg ikke, at de ikke sammen kan finde ud af en løsning, så der ikke burde være behov for en tekst af den her slags ved tilmelding på eksperten.dk:

"Din konto vil kun virke nogenlunde optimalt med samtidig oprettelse af en Gmail-konto og brug af denne ved oprettelse af spørgsmål og modtagelse af nye indlæg i dit spørgsmål. Eksperten.dk garanterer ikke for fuld funktionsduelighed for alle, selv ved oprettelse af en sådan konto."

PS. Jeg har ved mange lejligheder til venner og i blogs anbefalet eksperten.dk som Danmarks absolut bedste forum for IT-spørgsmål. Mit indlæg skyldes også, at jeg håber, det fortsætter med at være det mest professionelle forum af den slags.
Avatar billede webweaver Praktikant
19. november 2010 - 20:59 #20
Det kan blot konstateres, at flere folk herinde er overbeviste om at TDC er ene og alene om alle problemer her i verdenen, og at alle andre tjenester er fejlfrie. (især Gmail). Men det er bare ikke korrekt! Der er jo folk herinde der beretter om at det ikke virker med Gmail og andre udbydere også. Så stop med at påstå det!

Man kan igen spørge sig selv om, hvorfor virker det fint de fleste andre steder end Eksperten? Også steder hvor der bliver sendt flere mails fra.. Der må være noget som gør at Eksperten anses som "værende mistænkte" hos udbyderne, og derfor får færre resourcer at gøre med.

Eksperten har jo lov til at gøre noget for at forbedre denne service. De kunne stille flere end 1 mail server op. Der kunne sendes mail ud fra flere forskellige IP's, man kunne sågar sende mail ud fra mere end 1 mail, så antallet bliver reduceret mange gange på spamfilteret.

Jeg er sikker på at man kan løse problemet, hvis man vil og ønsker at bruge penge på det. :-)

God weekend.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2010 - 22:41 #21

Det kan blot konstateres, at flere folk herinde er overbeviste om at TDC er ene og alene om alle problemer her i verdenen, og at alle andre tjenester er fejlfrie. (især Gmail). Men det er bare ikke korrekt! Der er jo folk herinde der beretter om at det ikke virker med Gmail og andre udbydere også. Så stop med at påstå det!

Kan du ikke lige fortælle i hvilket indlæg det postuleres?

Der er påstået at det tit hjælper at skifte fra en TDC til en GMail adresse, hvis man mangler emails og det ikke er et generelt problem. Og hvis du søger lidt i gamle tråde vil du se at der er belæg for det.

E's mail system har meget langt fra været fejlfrit. Jeg tror at der har være 25-50 nedbruf gennem de sidste år. Men de er så karakteriseret ved at ingen får deres email.

E kunne sikkert godt lave en workaround. Men IDG er sikkert ikke så glade for at investere i en ny mail server, for at løse et problem med at TDC's mail server tror at de sender spam.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2010 - 22:59 #22
#20
Så forklar dette:
Hvis jeg bruger TDC mail er mail tit forsinkede i flere dage.
Hvis jeg bruger Gmail oplever jeg ikke forsinkelser af nogen art.

Begge mails er brugt over en periode på 14 dage hver.
Når jeg har oplevet forsinkede mails har jeg tjekket med andre brugere om de har oplevet noget, og det havde de ikke for de brugte Gmail...

Desuden er det KUN e-mails fra eksperten der er forsinkede på min TDC mail.
19. november 2010 - 23:02 #23
Jeg kan bekræfte #22 fra <john_stigers> ...
Avatar billede vejmand Juniormester
19. november 2010 - 23:09 #24
Ditto......
Avatar billede webweaver Praktikant
20. november 2010 - 00:19 #25
#21 Kan du ikke lige fortælle i hvilket indlæg det postuleres?

Det synes jeg at der gives udtryk for igennem tråden, at det virker med gmail og ikke TDC, så konklusionen er at De er problemet.

#22 Så forklar dette:
Hvis jeg bruger TDC mail er mail tit forsinkede i flere dage.
Hvis jeg bruger Gmail oplever jeg ikke forsinkelser af nogen art.

Det kan jeg ikke. Jeg kan kun forholde mig til hvad andre skriver herinde, og at der bliver givet udtryk for at der er andre, som også oplever forsinkelse på andre udbydere end TDC. Gmail blandt andet. - Omend, at det er i en mindre hyppig grad dog.

#22 Desuden er det KUN e-mails fra eksperten der er forsinkede på min TDC mail.

Ja lige præcis. Siger det ikke også en del. Peger det ikke i en retning af, at E har anpart i problemet, siden alle andre dine mails modtages som forventet.

Kan I fortælle mig, hvorfor at der ikke er problemer hos TDC, med andre virksomheder og communities som sender ligeså mange eller flere mails afsted?
Avatar billede niller10 Nybegynder
20. november 2010 - 00:17 #26
hmm.. sidste mail modtaget fra eksperten er indlægget fra arne_v
#22,23,24 er ikke modtaget endnu..

Og jeg bruger ikke TDC mail..

Har tjekket mine smtp logfiler og der er ikke skyggen af andre indkomne sessions omkring eksperten eller idg

Niller
Avatar billede vejmand Juniormester
20. november 2010 - 00:31 #27
niller10 >> Citat: #22,23,24 er ikke modtaget endnu..

Er det ikke fordi du har flueben ved Smart e-mail i din profil?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2010 - 13:09 #28

#22 Desuden er det KUN e-mails fra eksperten der er forsinkede på min TDC mail.

Ja lige præcis. Siger det ikke også en del. Peger det ikke i en retning af, at E har anpart i problemet, siden alle andre dine mails modtages som forventet.

Nej. Det peger i retning af at TDC har et problem med mails fra eksperten, for når mail adressen rettes til Gmail kommer de igen til tiden.

(Hele mit indlæg har sammenhæng. Der kan ikke tages enkelte linier ud af det, og så få en anden betydning ud af det.)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2010 - 13:10 #29

Kan I fortælle mig, hvorfor at der ikke er problemer hos TDC, med andre virksomheder og communities som sender ligeså mange eller flere mails afsted?]

Muligvis måden TDC tjekker div. mails på iht. spam m.m.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2010 - 02:40 #30
"Det synes jeg at der gives udtryk for igennem tråden, at det virker med gmail og ikke TDC, så konklusionen er at De er problemet." er ganske korrekt forstået.

Men jeg kan overhovedet ikke se nogen relation til det oprindelige postulat "Det kan blot konstateres, at flere folk herinde er overbeviste om at TDC er ene og alene om alle problemer her i verdenen, og at alle andre tjenester er fejlfrie. (især Gmail).".
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2010 - 20:43 #31
Tak til alle for diverse indlæg :-)

Min oprindelige tekst gik på, at mange brugere på E, især dem med TDC- og Youmail-konti, havde problemer med meget uregelmæssig modtagelse eller manglende mails fra E.

Adskillige indlæg, både her og i andre tråde vidnede om, at problemet ikke var unikt eller bare resultatet af nogle få sure brugeres problemer med forkerte indstillinger i deres mailprogrammer. At mange af de mest vidende og erfarne eksperter anbefaler oprettelsen af en Gmail-konto for at få mail til tiden, viser også, at der er/var et reelt problem.

Ja, selvfølgelig kunne jeg bare have oprettet en Gmail-konto, men det ville kun løse problemet for mig personligt, ikke alle de andre, herunder nye brugere, som ikke kender til genvordighederne.

Jeg undrede mig over, at to af de største spillere i dette game herhjemme ikke kunne finde ud af nogle fælles spilleregler, så alle kunne nyde godt af et fantastisk spil.

Jeg har endnu ikke set nogen repræsentanter fra eksperten.dk deltage, men det skyldes måske, at jeg ikke kender alles CV-er :-)

Hvorom alt er, så har jeg de sidste to dage tilsyneladende fået alle mails uden forsinkelse, så måske er der alligevel nogen, som har læst med i baggrunden :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. november 2010 - 14:32 #32
Jeg har fat i TDC.
Jeg skriver når der er nyt.
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2010 - 16:14 #33
#32.

Tak, jeg (og sikkert mange andre) venter spændt :-)

Update herfra: Mail om dit indlæg her blev modtaget 14:35. Andre mails fra E når tilsyneladende også frem uden forsinkelse.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. november 2010 - 19:37 #34
Lige nu kører det også som det skal ser det ud til...
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. december 2010 - 12:26 #35
Og det kører stadig upåklageligt med TDC mail.
Andre der har oplevet problemer?

Svaret jeg fik fra TDC d. 24/11:
1. Hvor ofte har du oplevet at der er så stor forsinkelse på mails fra Eksperten.dk?

2. Jeg vil gerne have at du sender mig en PM (Privat Meddelelse) med en log over mailen. Loggen finder du på følgende måde:

Åben mailen i webmail

Klik på "Funktioner" øverst i mailen

Klik på "Detaljer"

Her inde ser du en log over mailen, den skal du kopier og sende til mig i en PM

Ud fra den kan Postmaster finde ud af hvad årsagen er til forsinkelsen.

Så send mig loggen via intern besked, så sender jeg den videre til rette vedkommende. Husk ikke at censurere i loggen - dvs. ikke slette mail adressen eller andre ting.
Avatar billede milter Ekspert
25. december 2010 - 15:00 #36
#35.

Ingen problemer her. Tak, og god jul :-)