Avatar billede crill869 Nybegynder
10. november 2010 - 15:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvem ejer de danske netkabler i dk

Hej alle eksperter er der måske nogle der ved hvem der ejer de danske netkabler som ligger i jorden, her i Danmark.

Jeg skal nemlig skrive en studieretningprojekt omkring internet stabilitet, og køteorier så hvis der var en der lå inde med et svar vil dte være super :)

takker på forhånd

//crill
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2010 - 15:18 #1
tdc ejer det meste - men el-selskaber har været inde over med fiber, og de andre store fastnet-teleselskaber har også noget net.
dsb har eget fiber langs skinnerne.
Avatar billede nissen2630 Novice
10. november 2010 - 15:34 #2
For at nævne de stor kabler i dk. :

TDC, Telia, DSB, Stofa og som beskrevet el selskaberne.

Der er sikkert flere
Avatar billede nissen2630 Novice
10. november 2010 - 15:35 #3
Ups glemte lige COMX som en af de store
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
10. november 2010 - 16:41 #4
Og så er der alle dem har fået lagt privat fiber/kabel ind, disse kan også være både ejet af udbyder men i en boligforening kan det også være antenneforeningen der ejer det.

Men kort fortalt, der er ikke noget Statsligt net, det hele er privat ejet. At staten så ejer større eller mindre dele af firmaerne er en anden sag.
Avatar billede aners Nybegynder
10. november 2010 - 17:13 #5
Et netkabel transporterer strøm, ikke data. Det er måske værd at vide når du skal skrive din opgave.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. november 2010 - 17:44 #6
Tjek lige kategorien :)
10. november 2010 - 18:17 #7
Jeg kan godt forstå, at du som ny (?) bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du burde oprette dit spørgsmål under en anden mere passende kategori
http://www.eksperten.dk/spm/Generelt-IT/Andet/

http://www.eksperten.dk/faq#faq-2-2 ?
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For at få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

Til slut skal/bør du lige at lukke dette spørgsmål, ved selv at lægge et [svar] og efterfølgende sætte flueben i firkanten accepter og afgiv point til dig selv.

---
Avatar billede chalde Seniormester
10. november 2010 - 21:36 #8
Foruden de store ISP'er kan Global Connect nævnes (de har vist lige så meget som Telia).
Dertil har mange virksomheder eller offentlige instanser eget netværk (f.eks Århus kommune eller DSB som nævnt før).
Det er svært give noget helt præcist, da alle lejer sig ind på kryds og tværs og har fiber i samme rør osv..
Avatar billede crill869 Nybegynder
16. december 2010 - 19:35 #9
Tak for svarene og undskyld det med kategorien :S
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. december 2010 - 12:23 #10
Øh - man tildeler da point til dem der har været med til at besvare ens spørgsmål... ikke til en selv, med mindre det er for at lukke et spørgsmål der IKKE er blevet besvaret...
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. december 2010 - 20:25 #11
#10 I dette tilfælde er det "næsten" ok, da kategorien er forkert, men når der takkes for svarende er det ensbetydende med at svarene kunne bruges og så er det ikke ok at tage point selv.