Avatar billede danzer Nybegynder
07. november 2010 - 22:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MS Licensregler

Vi har købt 4 maskiner med Windows 7 64bit præinstalleret - det er efterfølgende gået på for os at den software som vi er afhængig af kun kører på 32 bit versionen.

- Findes der licensregler om hvor vidt man kan nedgradere. - Jeg synes at jeg engang har hørt at der skal være installationsmedier med, og at styresystemet ikke bare må være præinstalleret!?
- Vores leverandør (Atea) siger at vi bliver nød til at købe 4 nye 32 bit licenser - kan de passe?
Avatar billede Mik2000 Professor
07. november 2010 - 23:00 #1
Hej

Det er korrekt hvad de siger at I er nødt til at købe 4 nye med 32 bit licenser

Såfremt jeres 64 bit licenser er OEM (dvs fulgte med computeren), kan disse heller ikke videresælges uden computeren sælges sammen med dem

Jeg vil dog anbefale dig at ringe til Microsoft og høre om der er andre muligheder da I var lidt uheldige.
Tlf: 82333100

Endelig kan det jo også være der er en måde at bruge jeres software på 64 bit windows. Normalt er det jo understøttet hvis de installeres i mappen: Programmer (x86) - DK version
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2010 - 08:23 #2
windows kan 'altid' opgraderes for et gebyr - men kan ikke nedgraderes. Der er det helt forfra.

Det kan være, at det er billigere at opgradere version (hvis nødvendigt), og så køre Atea's software i den virtuelle windows-xp maskine, man kan få gratis oveni. I dagligt brug vil I ikke opdage, at det kører virtuelt på xp - det er helt integreret.
Jf microsoft selv "Det kræves, at du henter Windows XP Mode (der kører på Windows 7 Professional eller Ultimate) og en Windows-virtualiseringsteknologi, som f.eks. Windows Virtualisation PC. Hent gratis Windows XP Mode og Windows Virtual PC via http://www.windows.com/business, når de er tilgængelige."
Ifølge oversigten skulle win7 home prem, samt pro og ultimate alle kunne køre xp-mode.
Avatar billede Mik2000 Professor
08. november 2010 - 16:08 #3
Men det er jo ikke XP vs Win 7 her

Det er 64 bit vs 32 bit

Og når du har en 64 bit Win 7 så er det vist også bare 64 bit version xp kompatibelt, så vidt jeg ved
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2010 - 16:28 #4
xp-mode er mig bekendt en 32bit virtual maskine. Ellers er der ingen grund til at lave den.
Avatar billede danzer Nybegynder
10. november 2010 - 14:11 #5
Det var mik2000 der gav det første brugbare svar. - XP som virtuel maskine er ikke en option, da det program som skal køres på maskinerne er eet som blander sig i måden win7 bootes på.
Jeg er netop ved at forhandle med Atea om prisen på 4 nye 32bit licenser..
I skal alle have tak for jeres indspark!