Avatar billede Saharez Nybegynder
03. november 2010 - 08:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

nyt job og bagudlønnet

Jeg søgte og fik et nyt job for en måned siden, sidste bankdag i måneden gik der umiddelbart ingen penge ind på min konto.
Jeg kontaktede straks min nærmeste chef og det viser sig at virksomheden først udbetaler lønnen sidste hverdag i denne måned.

Kort fortalt var forlønet løbende, jeg startede den 7 oktober, forventede at få løn udbetalt den 29 oktober, det viser sig dog at jeg først får lønnen for oktober udbetalt den 30 november, og lønnen for november udbetalt sidste bankdag i december.

Jeg har aldrig hørt om sådan en udbetalings praktik før, endvidere står der i min kontrakt følgende ''Lønnen udbetales månedsvis bagud, så den er til rådighed sidste bankåbningsdag i måneden. opgørelsen finder sted på grundlag af antallet af arbejdstimer i forudgående kalendarmåned''

Jeg forstår det umiddelbart som at jeg skulle have haft løn udbetalt den 29 oktober.

Jeg håber der er nogle derude der kan hjælpe mig med at få klargjort hvor jeg står og hvad jeg skal gøre herfra.
03. november 2010 - 09:02 #1
Det lyder som om lønnen beregnes efter de regler, du beskriver.

Pr. 31.10 - beregnes lønnen for den forudgående kalendermåned = september. Arbejdstimer = 0, da du først startede den 7.10.

Kontakt din fagforening for at høre om denne praksis er normal i din branche (og tilladt).
Avatar billede larsen45 Juniormester
03. november 2010 - 09:02 #2
Hvis der står du skal have lønen bagud i din kontrakt, så skal du også have din løn udbetalt. Kontakt fagforeningen og forlæg sagen for dem.

Hvad er det for et job du har fået om jeg må spørge?
Avatar billede keysersoze Guru
03. november 2010 - 09:57 #3
Umiddelbart tolker jeg det på samme måde som arbejdsgiver - der står nemlig "forudgående" måned, altså måneden før den måned du er i. Så løn udbetales bagud, 1 gang om måneden og beløbet beregnes på antal timer måneden før den du er i.

Hvad man må og ikke må tør jeg ikke sige - men umiddelbart overholder arbejdsgiver det der står i kontrakten.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2010 - 11:19 #4
Mon ikke du hellere skulle snakke med dem der beregner lønnen?

En lønperiode går jo fra en bestemt dato til en anden bestemt dato.

F.eks. til d. 20. hvorefter lønnen udbetales samme md. på sidste hverdag i md.

Er der muligvis noget provision med i lønnen?
Denne beregnes sandsynligvis ikke efter samme periode som lønnen - og derfor vil løn komme senere end "normalt".
Avatar billede Saharez Nybegynder
08. november 2010 - 13:09 #5
Det lader til at du har ret, det kom umiddelbart som en overaskelse for mig må jeg erkende, tak for hjælpen.
Avatar billede Saharez Nybegynder
08. november 2010 - 13:11 #6
Det var så Erikjuul og Keysersoze der havde ret.

Til Jogn_stigers, nej der er ikke noget provision med i lønnen, jeg skal ikke kunne sige hvorfor virksomheden udbetaler løn som den gør, men eftersom jeg har skrevet under på det så er der ikke mere at komme efter.

Igen tak for hjælpen
09. november 2010 - 11:14 #7
Ja, men så må du jo hellere få et svar!