Avatar billede bdf Mester
28. oktober 2010 - 19:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fejl i Netværkssteder

Hejsa Ekspertern.dk

Har et spøjst netværksproblem hos en kollega og har efterhånden givet op...

Opsætning:
Linksys WRT54G router "10.0.0.1"
DHCP Server Enable og deler ud fra "10.0.0.2"
Alle enheder kører samme arbejdsgruppe og er en blanding mellem XP, Vista & Win7 maskiner...
Han har en Synology NAS Server som får tildelt ipen "10.0.0.2" og har netværksnavn "Hindkjaer"

På alle stationær pcer/bærbar computere kan se "Hindkjaer" i netværkssteder, men når der dobbeltklikkes på navnet melder den fejl og siger at enheden ikke er tilgængelig.
Hvis man istedet taster \\10.0.0.2\ så er der forbindelse...

Har prøvet med andet ip-opsætning i routeren 192.168.1.1, stadig fejl...
Har prøvet 2 andre routere med standart fabriksindstillinger og får samme fejl...
Har sammenlignet indstillinger på hans Synology med min egen og de er begge sat op på samme med og tvivler på at fejlen skulle være der...

Hvor er problemet?
Avatar billede danzer Nybegynder
07. november 2010 - 23:21 #1
Har han netbios kørende?
Er det alle klienttyperne der giver fejl?
Er det i stifinder at du indtaster \\10.0.0.2\ ?
Avatar billede bdf Mester
08. november 2010 - 06:35 #2
Mener bestemt at netbios er sat som standart, er ikke foran han PC lige pt.
Yes, det er både XP & Win7 klienter.
Yes stifinder.

M.v.h.
Avatar billede danzer Nybegynder
08. november 2010 - 19:14 #3
Hej
Microsoft vil vist gerne have os til at leve uden netbios, og havde det nu været en Windows Home Server du havde, og ikke en nas box - som sikkert er linuxbaseret, burde skidtet køre uden netbios.

NetBios over TCP/IP kaldes også NetBT og den bruger port 37, 38 og 39

Den win7 maskine jeg sidder ved har standard netværksopsætning, og den kører ikke netbios.

Jeg tror at der kan være 2 forklaringer på dine problemer: Enten er det fordi netbios ikke er slået til, eller også har det noget med linux/win kommunikationen at gøre: Det er sikkert en Samba filservice der kører på NASen - Jeg har en vag erindring om at der er noget man kan gøre for at optimere samba/win kommunikation, men tiøren er endnu ikke faldet..

Er brugerkontiene på NASen passwordbeskyttet på både dit og din vens netværk?
Avatar billede bdf Mester
08. november 2010 - 19:54 #4
Hej igen :)

Jeg prøver at aktivere NetBios næste gang jeg kommer forbi min kammerat, men bare sjovt at det virker fint herhjemme ved mig som standart opsætning NetBios og ikke ved ham :)

Yes, NASen kører med passwordbeskyttet mapper, det kan jeg ikke ændre ved på hans NAS, da alle brugere ikke skal have adgang til bestemte mapper/filer...

Vender lige tilbage med om den NetBios gør en forskel :)

M.v.h.
Avatar billede bdf Mester
12. december 2010 - 10:35 #5
Jeg gir op :)
Tak for din interresse :)

M.v.h.
Avatar billede bdf Mester
12. december 2010 - 10:35 #6
Svar