Avatar billede chamster Nybegynder
27. oktober 2010 - 08:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Private IP Space?

Hej Vi er igang med nogegt tcp/ip kursus.

Læreren kan ikke forklare mig hvorfor man ikke kan bruge andet end de allokerede ip-ranges for privat netværk der på forhånd er defineret fx:
10.0.0.0 > 10.255.255.255
172.16.0.0 > 172.31.255.255
192.168.0.0 > 192.168.255.255

Hvorfor kan jeg fx ikke vælge et privat netværk der ligger i rangen 100.0.0.1 > 100.0.0.255 eller andet? når jeg alligevel er bag en router som skærmer af mod internettet?

på forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2010 - 09:05 #1
Hvis du hacker din router til at tro, at det er interne ip-adresser kan du sikkert godt, men ellers vil den som standart have indkodet at det er eksterne ip-adresser, og ikke forsøge at sende dem videre til internt på netværket.
Avatar billede chamster Nybegynder
27. oktober 2010 - 09:10 #2
arrr det forklarer jo en del. dvs det er hardware begrænset. Tak for svaret.
Avatar billede chamster Nybegynder
27. oktober 2010 - 09:10 #3
smid et svar så jeg kan acceptere det. :)
Avatar billede Spotgun Seniormester
27. oktober 2010 - 09:14 #4
Det ville give dig et problem, hvis du f.eks. ville tilgå et website som lå på en af de public ip-adresser du benytter i dit LAN. Hvordan skal routeren finde ud af at sende dig ud af huset til den rigtige adresse, når den tror det er en intern adresse?

Når det er sagt, så vil jeg mene at du godt kan benytte et hvilket som helst segment internt, hvis routeren kan håndtere det. Jeg har faktisk set et enkelt firma der kørte med et public segment på LAN siden (via en Cisco router), hvilket virkede fint nok som så, men generelt er det altså en rigtig dum idé. :)
Avatar billede chamster Nybegynder
27. oktober 2010 - 09:16 #5
ok det gør mig da i hvert fald klogere :)

Jeg kan godt se problemet i det, det var også bare mere teoretisk om det kunne lade sig gøre. :)

tak til dig også, men smid endelig et svar en eller anden =)
Avatar billede Spotgun Seniormester
27. oktober 2010 - 09:23 #6
Det var så lidt. Deler gerne point med kimsey0...
Avatar billede chamster Nybegynder
27. oktober 2010 - 09:25 #7
Jeg er taknemmelig over begge svar dit bekræftede dog mere det jeg ledte efter om det ku lade sig gøre, og det kan det så, bare dumt.
Avatar billede josl Nybegynder
27. oktober 2010 - 11:40 #8
Fordi ip adresser er tildelt forskellige kunder, fx har de forskellige landes militær nogle ip adresser som kun de må/kan bruge. også er en hvis range inde for ip adresser tildelt private alm kunder
Avatar billede riversen Nybegynder
27. oktober 2010 - 14:37 #9
#2: Ja, hvis det så bare var korrekt.
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. oktober 2010 - 14:48 #10
Begrænsningen ligger normalt hos udbyderne. De nægter at route disse reservede adresser til intern brug
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
10. november 2010 - 09:58 #11
Øh.. hvad gik der lige galt her? :-)

/Klaus