Avatar billede djicep Nybegynder
26. oktober 2010 - 17:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

IMac problemer.

Hejsa Eksperter.

Jeg har fået en Imac af en kammerat som jeg har lovet at fikse.
Jeg må indrømme at Mac er generelt ikke noget jeg har arbejdet med, men fik atvide man kunne trykke Command og V og så ville der komme en fejl menu.

Det der sker når man tænder den, er at den viser et lille billede med en jordklode. Og så går der ca 1 minut så går den over og blinker med et billede med spørgsmålstegn og et ansigt.

Er der eventuelt nogle af jer der har set denne skærm på en Imac før og eventuelt ved hvordan man får den til at boote op igen ?

På forhånd tak.

Lars
Avatar billede 2Mida Praktikant
26. oktober 2010 - 17:42 #1
Når en Mac starter på den måde, er det fordi den ikke kan finde en start-disk... isæt en osx dvd, hold c nede og start igen.

På dvd'en er der en række diskværktøjer du skal bruge, disktest og tilladelser

..Ole
Avatar billede djicep Nybegynder
26. oktober 2010 - 17:43 #2
Oki tak det prøver jeg lige :)
Avatar billede djicep Nybegynder
26. oktober 2010 - 17:49 #3
Imens jeg holdte C tasten nede var skærmen grå. Da jeg så slap tasten gik den ind og skrev noget med

Invalid Memory Access at SRR0 0000000.0561140c SRR1: 10000000.00003030

Så kan jeg så enten trykke Mac-boot og den skulle starte op eller shut-down.

Kan det være tegn på at der er fejl på Rammene med den fejl eller ??
Avatar billede 2Mida Praktikant
26. oktober 2010 - 18:04 #4
Der kan selvfølgelig også være ram fejl, men jeg tror ikke det hænger sammen. Prøv at tage ram ud og i igen, men afhængig af model kan det være besværligt ;-)
Avatar billede djicep Nybegynder
26. oktober 2010 - 18:07 #5
Nu har jeg så prøvet med D.. Nu skriver den så en fejl med Decrementer exception at #SRR0 0000000.0561140c  #SRR1 10000000.00003030

Og så kan jeg igen kun trykke mac-boot eller shut-down..

Er virkelig lost :)
Avatar billede djicep Nybegynder
26. oktober 2010 - 18:08 #6
Ja jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal skille den her ad..

Troede det var lissom en bærbar med nogle plader bagpå man kunne pille af, men det kan man ikke.. Det eneste sted jeg kan finde skruer er neden under skærmen.. :S
Avatar billede egonspock Seniormester
26. oktober 2010 - 18:14 #7
Det kan sagtens være noget RAM, der giver problemet. Det kan være at de aldrig har været sat rigtig i og blot skal hives ud og klikkes på plads. Det kan også være noget værre, f. eks. noget med harddisken.
Avatar billede 2Mida Praktikant
26. oktober 2010 - 18:16 #8
Nææ, nej - det er Mac så det skal ike være nemt - på nettet med model og søg på change/upgrade ram...

Har du clearet pram?
http://support.apple.com/kb/ht1379
Avatar billede egonspock Seniormester
26. oktober 2010 - 18:17 #9
Se f. eks. http://ifixit.com og søg på iMac, vælg derefter repair manual og klik på den det drejer sig om. Det kan godt være en alvorlig sag at skifte en harddisk i sådan en, i nogle tilfælde kræve en rigtig kraftig sugekop til skærmen!
Avatar billede djicep Nybegynder
26. oktober 2010 - 18:19 #10
oki jeg takker jer begge.. Han må vist hellere kører til et aut. værksted med den og få den fikset.. Noget med sugekop til skærm og sådan skal jeg ikke pille ved :)
Avatar billede aners Nybegynder
16. november 2010 - 22:21 #11
Kør en hardwaretest.

#1 2mida:

Globus betyder netboot.