Avatar billede cdull Nybegynder
10. oktober 2010 - 13:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad er junior/senior udvikler

Jeg går og overvejer at blive fuldtidsudvikler igen (ASP.NET / C#).

Efter 4 år med faste udvikler stillinger. 1 år med freelance + eget online projekt. + 1 år som it telefonsupporter, er jeg i tvivl om hvad jeg kan betegnes som og hvad jeg kan forvente med hensyn til mine krav i evner og løn.

Hvad betegner man som en junior udvikler, og hvad som en senior?
Hvad kan man forvente at få i månedsløn? (ca.)
Hvad forventes af evner?
Avatar billede lasserasch Juniormester
10. oktober 2010 - 14:34 #1
Spørgsmål:
1. Hvor gammel er du?
2. Hvilke grene har du arbejdet med (som du kan dokumentere)
3. Hvilke certificeringer har du?

Uden at vide ovenstående er det svært at give et gæt.
Jeg tror det er MEGET individuelt hvad der forventes. Lønnen hænger som regl rimelig godt sammen med forventningerne.

Som minimum forventes det som C# udvikler at du behersker:

a. WinForms/WPF
b. C# .Net Framework 2.0 og frem...
c. SQL
d. Som regl også WCF
e. Som regl også Webservices

Og så er der selvfølgelig nogle specifikke ting fra stilling til stilling.

Som webudvikler forventes der som regl lidt mindre teoretisk kunnen (uddannelse, certificeringer osv). Det er i hvert fald min erfaring.

Som senior udvikler forventes det at du kan tage ansvar for hele udviklingsprocessen. Alt fra estimering, system design, programmering, implementering og mange gange også undervisning.

En senior udvikler er jo en udvikler med så meget erfaring i bagagen at han er i stand til at lede et udviklingsteam og sikre at løsningen bliver implementeret 100% korrekt første gang.

Selvfølgelig kan man tolke 'senior' på flere måder. Jeg taler kun ud fra min egen erfaring.

Med 4 år som fastansat udvikler og 1 år som freelancer ville jeg ikke kalde mig selv for seniorudvikler.

Lønniveau er MEGET forskelligt. Men som udgangspunkt svinger det mellem 30.000 - 40.000 for fastansættelser. Igen afhænger det meget af hvilken type af udvikling du arbejder med.

Jeg er selv Freelancer og tjener selvfølgelig noget mere end det. Men her skal man så regne med nogle gange at gå et par måneder uden opgaver og afholde alle udgifter selv. Så må man så selv vudere om det er en god 'deal'... :-)

Jeg er sikker på at der er andre herinde som har andre meninger omkring de ting du spørger om, og bare for at gøre det helt klar. Jeg kan kun tale ud fra mine personlige erfaringer. Det er nødvendigvis sådan alle oplever det.

Mvh.
Lasse
Avatar billede lasserasch Juniormester
10. oktober 2010 - 14:38 #2
Sidste sætning skulle have været 'Det er ikke nødvendigvis sådan alle oplever det'.

Beklager...

Mvh.
Lasse
Avatar billede cdull Nybegynder
10. oktober 2010 - 14:52 #3
Jeg er 27, uden certificeringer.

Jeg har stort set kun lavet web, men har også erfaringer med winforms brugt som tools eller services. Web kan dokumenteres ud fra gode referencer hos cheferne, men interne services, kan ikke rigtigt.

Jeg har erfaringer med Winforms og ASP.NET. Koder kun i c# og intet over 2.0. Har arbejdet mest i 2.0
Har erfaring med et stort CMS. Dog er det en ting jeg ikke har arbejdet med i 2 år. Men jeg var god til det.
Og jeg har haft ansvaret for websitet for en stor dansk virksomhed.

Jeg ville kalde mig en mellemgod udvikler. Jeg synes jeg har en sund tilgang til programmering. Prøver at lære så meget som muligt. At lave gode løsninger. Dog har jeg ikke den teoretiske viden eller erfaring som state of the art udviklere har.
Jeg er dog heller ikke slamkoder, og prøver at lave det bedst muligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2010 - 16:29 #4
Der er stor forskel på brug af titler i forskellige virksomheder.

Se http://www.eksperten.dk/guide/1190 for mit bud på hvad forskellige titler kunne dække over.

Ingen IT uddannelse + 5 års erfaring som er lidt teknologisk smal vil formentligt ikke række til senior udvikler.

Du skal være klar over at uden IT uddannelse kan du få problemer med at komme gennem personale afdelingen.

Løn afhænger selvfølgelig meget af kvalifikationer men også af andre forhold:
- geografisk placering af jobbet
- faktisk ugentligt arbejdstid
- bonus ordning, pensions ordning etc.
- andre ulemper som f.eks. meget rejse aktivitet

Jeg ville ikke have alt for høje forventninger til løn niveau, fordi det er ikke så gode tide i branchen og de fleste stillings opslag vil få ansøgere med både uddannelse og erfaring.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2010 - 01:11 #5
Tid at få afsluttet her?
Avatar billede cdull Nybegynder
20. november 2010 - 11:09 #6
Smider i ikke nogle svaR?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2010 - 14:10 #7
.