Avatar billede dumdum Nybegynder
07. oktober 2010 - 21:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kategoriserer/grupperer man data?

Et spørgsmål jeg forestiller mig er relativt enkelt - men jeg er lige lidt i tvivl:

Hvis man har en liste med tal, eksempelvis

og man gerne vil lave et histogram, der viser hvor mange af tallene der er imellem 10-20, 20-30, 30-40, 40-50 etc - hvordan gør man så det enklest?
Avatar billede kronsj Nybegynder
08. oktober 2010 - 10:13 #1
Stod netop med samme problem, men tror jeg fandt løsningen:

Lad os sige at du har dine værdier i cellerne A1-A12
Lav så 4 celler i en anden kolonne (eks. B1-B4), med værdierne:

Markér et nyt lodret område med en celle mere end antallet af intervaller - altså 5
Skriv så flg. i formellinjen:

=FREKVENS(A1:A12;B1:B4)

TRYK DEREFTER PÅ CTRL+SHIFT+ENTER. - vigtigt, da resultatet skal returneres i flere celler.
Avatar billede dumdum Nybegynder
10. oktober 2010 - 09:14 #2
Hej

Tak for svaret - der gik lige et par dage, inden jeg fik lejlighed til at teste.

Men det virker aldeles fint - bare læg et svar.

Hvordan kan det egt. være, at man skal markere et felt mere lodret end antallet af intervaller? Min lynhurtige (og meget simple) test, ser ud til at det virker uanset?
Avatar billede kronsj Nybegynder
10. oktober 2010 - 15:44 #3
Fandt eksemplet på nettet, men undrede mig også hvorfor der netop skulle dette ekstra felt på... men siden det ikke har nogen effekt, kan man vel bare lade det ligge.
Kan godt prøve at finde linket, hvis det har interesse, selvom det vidst ikke indeholder særligt mange andre detaljer end dem jeg har skrevet.
Avatar billede dumdum Nybegynder
11. oktober 2010 - 22:04 #4
Tak for svaret - det rækker så absolut.