Avatar billede lad Nybegynder
06. oktober 2010 - 18:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Salg af opsætning af open source CMS?

Hej med jer.

Jeg vil spørge her for at være helt sikker på jeg gør tingene rigtigt. Det er min plan at sælge opsætning af CMS system, og så bruge et der er open source som f.eks. Joomla. Det jeg vil høre ad er om det er i orden at sælge selve servicen at man opsætter CMS systemet, så det altså ikke er selve CMS systemet man tager penge for?

Jeg ved godt at det selvfølgelig afhænger af hvilket CMS system der er tale om og hvilken licens der hører til der osv. men er der nogle der kan sige noget klogt på dette område?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2010 - 19:01 #1
Du vil kunne sælge opsætnings service til alle open source CMS.

Du vil sågar kunne sælge selve open source CMS bare du giver dem kildekoden med (og det er default med PHP). Men det er lidt svært at se hvorfor de skulle betale dig for noget de selv kan hente gratis.
Avatar billede lad Nybegynder
06. oktober 2010 - 20:04 #2
Det lyder godt. Jeg var lidt i tvivl, så jeg ville lige være 100% sikker. Hvis du smider et svar får du lige nogle points med på vejen.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2010 - 20:08 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2010 - 20:08 #4
og et svar
Avatar billede komijob Nybegynder
07. oktober 2010 - 09:16 #5
Jeg kender til et software, maxmsp, som er et programmeringsværktøj man betaler for, men når man har lavet et 'patch' kan man 'build application', og dette program kan sælges uden problemer med copyright.

Citat: "I would like to sell my standalone application. May I do that?

Yes. You may do this without restriction in Max 5."

http://cycling74.com/support/faq_max5/
Avatar billede submitt Nybegynder
09. oktober 2010 - 12:13 #6
Hej Lad. Der findes en lang række Open Source licenser. Den mest udbredte og etablerede er dog GPL (GNU General Public License) som bl.a. Drupal er frigivet under.

Jeg har skrevet lidt information om Drupal på http://www.submit.dk/drupal

Koderne i en GPL licens er frit tilgængelige og man må ændre dem som man har lyst til - også uden at fortælle det til den oprindelige programmør. Herefter kan man uden videre videregive/sælge koden til tredje part.
Betingelsen er dog, at hvis du sælger/videregiver den modificerede GPL kode, så skal GPL licensen medfølge kildekoden. Om modtageren så har lyst til at offentliggøre den modificerede kode eller beholde den for sig selv, er op til modtageren at bestemme.
Modtageren har iøvrigt ret til at gøre det samme, altså ændre den modtagne kode og videredistribuere den på GPL betingelserne.

Når man downloader f.eks. Drupal ligger GPL licensen som en fil med navnet license.txt. Husk at vedlægge denne fil når du overdrager eller sælger en løsning baseret på Drupal.
Du kan læse mere om emnet på http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html.

Håber du kan bruge dette til noget.