Avatar billede leifbr Novice
06. oktober 2010 - 08:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Tastatur virker ikke under opstart!

Mit tastatur virker ikke under opstart (Windows xp). Det betyder at jeg ikke kan starte op i fejlsikret tilstand og starte fra en cd!
Hvad gør man så?
mvh leifbr
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. oktober 2010 - 08:33 #1
Måske et USB-tastatur ikke virker under opstart. Har du et tastatur med et gammeldags PS2 stik?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 09:38 #2
man skifter den hen ad vejen ud til f.eks det her der virker og så er det ikke så dyrt

logitech mk 700

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16823126074

elgiganten har det kan ikke lige huske prisen
Avatar billede LarsDC Nybegynder
06. oktober 2010 - 09:45 #3
Du kan evt. prøve at aktivere "USB Legacy Support" inde i din BIOS. Det har virket for mig med et Logitech G15 før.
Avatar billede leifbr Novice
06. oktober 2010 - 17:08 #4
Og hvordan kommer jeg ind i Bios?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 18:05 #5
Avatar billede LarsDC Nybegynder
06. oktober 2010 - 18:39 #6
Som nævnt i ovenstående post er det sandsynligvis "Del" knappen.

Det kan dog også være en af "F"-tasterne, F10, F9, F12.

Det skulle stå under boot fasen lige når du tænder maskinen, medmindre du har et opstartslogo på. Det er ikke sikkert du kan se det i det tilfælde.

En lille advarsel: Pas på med hvad du ændrer inde i BIOSen hvis du ikke er vant til at vandre rundt derinde. Man kan hurtigt ligge en maskine helt ned derinde. ;)
Avatar billede Nereos Nybegynder
06. oktober 2010 - 19:20 #7
LOL :) Hans tastetur virker jo ikke under opstart, så kan han nok heller ikke trykke på F9,10,12 eller DEL :)

Leifbr - Det er en klassisk fejl i lidt ældre bundkort. De understøtter ikke USB før der er loaded nogle USB drivere. Evt. virker tricket med "USB Legacy Support", men du skal stadig bruge et PS/2 tastetur til at komme ind i bios.
http://en.wikipedia.org/wiki/PS/2_connector

Alternativt:
http://computernetworkingsolutions.co.uk/images/PS2-male-USB-female-port-adapter.jpg
Avatar billede leifbr Novice
07. oktober 2010 - 11:40 #8
Nej, jeg kan godt komme ind i Bios. Af en eller anden grund virker 'del' knappen.
Men det hjælper mig ikke videre. 'USB-Legary Support' står der ingen steder?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 13:05 #9
så er det som skrevet under "2
et nyt
Avatar billede LarsDC Nybegynder
07. oktober 2010 - 18:17 #10
Man kunne fristes til at bruge en forkortelse som "LOL" nu...

Men jeg nøjes med at give ret i at det lyder som et nyt. Evt. kan du prøve at teste på en anden maskine hvis du har muligheden.

Bare for sjov skyld vil jeg da lige spørge om hvilket bundkort og mus der er tale om hvis du ved det? :-)
Avatar billede leifbr Novice
08. oktober 2010 - 07:32 #11
Jeg ved ikke hvad 'LOL' betyder?
Jeg har fået lovning på at låne et gammelt tastatur med PS2 stik!
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 08:41 #12
det er heller ikke noget godt at bruge men mange unge mennesker fornyer det danske sprog og desværre er det så almindeligt også at bruge engelske ord selv om der er danske ord der dækker det lige så godt

http://en.wikipedia.org/wiki/LOL
Avatar billede leifbr Novice
08. oktober 2010 - 08:51 #13
Og hvad er det så, man fristes til at 'grine højt' af?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 09:09 #14
jeg ved det heller ikke

herinde skal man lade være med at bruge sådan nogle udtryk
skriv dansk så klart som muligt
der er også nogle der er ordblinde og det gør det jo ikke lettere for dem
Avatar billede leifbr Novice
08. oktober 2010 - 18:20 #15
Nu fik jeg ominstalleret min pc'er! Jeg lånte et gammelt tastatur, og det virkede i starten.
Der er noget med point. Hvad skal jeg gøre? Jeg giver dem i hvert fald ikke til ham, der grinte højt!
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. oktober 2010 - 18:30 #16
XP indlæser ikke usb-driveren så tidligt i opstartsfasen. Derfor skal usb legacy være aktiveret i bios.

#7 Derfor
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2010 - 19:09 #17
ok
Avatar billede LarsDC Nybegynder
12. oktober 2010 - 09:38 #18
Det var så netop #7 der brugte "LOL" i starten af sit indlæg. Mit var blot en sarkastisk bemærkning til at man måske ikke skal være så kæphøj med sine svar og netop ikke bruge udtryk som "LOL" som det første i sit "svar"

Men ligemeget nu. Herligt at du fik det til at virke, sådan da :D