Avatar billede ahmado15 Nybegynder
29. september 2010 - 17:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hjælp til matematik gåde!

hey derude.. er der nogen der kan hjælpe mig med denne matematik gåde?

Du har 8 liter olie, som befinder sig i en 8 liters dunk. Olien skal nu deles i 2 lige store portioner ved hjælp af to tomme dunke på henholdsvis 3 og 5 liter. Det er ikke muligt at se, hvornår dunkene f.eks er halvt fyldt eller lignende, så kun hele fyldninger er mulige. Hvordan gør du det?

tak!
Avatar billede jokkejensen Novice
29. september 2010 - 17:48 #2
se nr 2
Avatar billede ahmado15 Nybegynder
29. september 2010 - 17:50 #3
tak for det! :D
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 17:57 #4
"Du har 8 liter olie, som befinder sig i en 8 liters dunk. Olien skal nu deles i 2 lige store portioner ved hjælp af to tomme dunke på henholdsvis 3 og 5 liter. "

Ifølge teksten skal 8 liter olie deles ligeligt i 2 dunke, dette kræver plads til minimum 4 liter i hver dunk, hvilket ikke er tilfældet, jævnfør ovenstående.

Som opgaven er beskrevet, er der ingen løsning, thi den ene dunk kun rummer 3 liter, hvilket umuliggør 2 lige store portioner.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. september 2010 - 18:10 #5
aners >> Du glemmer lige 8 liters dunken.
Der står bare ved hjælp af to tomme dunke på henholdsvis 3 og 5 liter, ikke at de 8 liter skal ende i disse to dunke......
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 18:15 #6
#5 Jeg glemmer ingenting, jeg forholder mig til teksten.

"Olien skal nu deles i 2 lige store portioner ved hjælp af to tomme dunke"

Det kan godt være at forfatter mener 3 dunke, men det er ikke det der står. Ret skal være ret, specielt når opgaver som denne stilles.

Det er jo ikke min fejl at man ikke har formuleret sig korrekt.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. september 2010 - 18:19 #7
aners >> Og det er netop det løsningen går på, ved hjælp af to tomme dunke. Du har jo olien i en 8 liter dunk i forvejen, så der er ingen fejl i opgaven.

Husk, det er ingen skam at tage fejl, men ikke at ville indrømme det, uha uha........

Slut herfra.  :-)
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 18:21 #8
#7

Det du skriver ændrer ingenting.

Opgaven forskriver at de 8 liter skal deles i 2 lige store portioner, ved hjælp af 2 dunke på hhv. 3 og 5 liter.

Det kan ikke lade sig gøre. Det er meget simpelt.

Jeg er godt med på hvad opgaven går ud på, men formuleringen umuliggør en løsning.
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 18:22 #9
Foreskriver*
Avatar billede ksoren Nybegynder
29. september 2010 - 18:25 #10
"Ved hjælp af" - hvor i denne tekst står der, at man ikke må bruge dunken på otte liter?
Avatar billede aners Nybegynder
29. september 2010 - 18:30 #11
Det står netop i sætningen "ved hjælp af to tomme dunke på henholdsvis 3 og 5 liter"

Havde der stået "ved hjælp af yderligere to tomme dunke på henholdsvis 3 og 5 liter" ville du have ret, men det er ikke tilfældet.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2010 - 19:16 #12
Bullshit.

Der står heller ikke noget om at man må bruge hænder til at løfte dunkene med, så det er umuligt at flytte noget som helst olie.

Hvis man skal følge den logik.

"ved hjælp af" udelukker altså ikke hverken 8 liter dunken eller hænder.