Avatar billede poden Nybegynder
24. september 2010 - 09:40 Der er 3 kommentarer

Rækkevidde/styrke på WIFI?

Hej,

Jeg har fået til opgave at undersøge om der findes en WiFi løsning der kan opfylde vores behov.
(Jeg har ikke den store tekniske viden)

Se kortet her (bemærk bilerne for at få en ide om afstandende, eller målangivelsen):
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Storkevej,+8382+Hinnerup,+Danmark&sll=56.245617,9.863548&sspn=1.008764,2.875671&ie=UTF8&hq=&hnear=Storkevej,+8382,+Hinnerup,+Denmark&ll=56.275251,10.060725&spn=0.000984,0.002808&t=h&z=19
(kopier hele linjen)

I de 4 længer er der ca 3-4 lejligheder og i alt ca 15 lejligheder.
I det store hus i højre hjørne kunne vi tænke os at lave et centralt Wifi hotspot ude i gavlen.
Herfra er der er max 25 meter til den fjerneste lejlighed.
Husenes ydervægge er af mursten.

1) Kræves der noget særligt udstyr for at understøtte ex 15 samtidige connections (udover god båndbredde?)

2) Kræves det at udstyret er særligt kraftigt?

Kan I anbefale et specifikt produkt eller en fremgangsmåde?
Skal jeg ex have fat i en installatør som kan måle signal-styrker o.lign?

Mvh
Kristian
Avatar billede jakobcl Nybegynder
25. september 2010 - 08:07 #1
Det kan godt gøres. F.eks. med en rundstråle antenne.

Ved du hvor mange brugere der skal være på ? for det er ikke sikkert det er nok med et Access Point med dertil hørende udendørs antenne.

Er det beboelsesejendom, hvor der f.eks. også skal spilles online spil, hentes større filer etc ?

Hvor hurtig en internetforbindelse findes der ?
Avatar billede poden Nybegynder
25. september 2010 - 13:20 #2
Typisk vil der nok være 3-4 brugere på.
Men et dagligt peak mere sandsynligt vil ligge på ca samtidige 10 brugere.
Et teoretisk max er nok 20.

Umiddelbart er der ikke nogen der er typen der gamer, kam af og til kan det godt være der bliver downloaded store filer. Men ikke noget generelt heftigt forbrug.
Det vil mest være til emails og alm. webbrowsing

Det er pt. ikke en internetforbindelse. Men hvis en central wifi-løsning kan findes vil vi anskaffe os en kraftig forbindelse.

//k
Avatar billede jakobcl Nybegynder
27. september 2010 - 10:05 #3
hmmmm.

1. Det bedste vil naturligvis være, at have kabel rundt til alle lejlighederne, og så Access Point i hvert hus og/eller lejlighed.

2. Men om det skal være lidt nemmere og billigere end det, så kan man sætte et Access Point op i hjørnehuset, med en udvendig rundstråle antenne. Om den ikke kan nå ud til alle, kan man sætte endnu et Access Point op med endnu en rundstråle antenne i et af de andre huse. Begge Access Points skal så sættes op som WDS with AP, så du også skaber et link mellem de to Access Points.
Der er dog et MEN. Hvor god bliver forbindelse gennem murene.

Spørgsmål: Hvilken internet forbindelse har i, og hvor meget kommer igennem den. I bør nemlig også overveje at få en rigtig Firewall ind, så i kan begrænse hvad der downloades. For om sønen i lejlighed 4 downloader Torrents, tager han tage alt power fra de andre.