Avatar billede Jhim Nybegynder
14. september 2010 - 16:26 Der er 3 kommentarer

charset: utf8 & ISO-8859-1 fejler.

Hej eksperten!

Jeg har et problem på den hjemmeside jeg er ved at kode.

Jeg har altid brugt charset=ISO-8859-1, jeg er startet på et nyt projekt, og hvis jeg bruger charset=ISO-8859-1 kan den sagtens vise ÆØÅ af det jeg hiver ud af databasen, men hvis jeg skriver echo'er noget fra en PHP fil giver kan den ikke vise ÆØÅ, det virker kun når jeg skifter charset til UTF8.

Kan simpelthen ikke finde problemet... En dansk hjemmeside bør bruge ISO-8859-1, korrekt? Men hvorfor kan den ikke vise ÆØÅ fra PHP filerne?

Hjælp søges! :P

På forhånd tak.

Forsat god dag.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. september 2010 - 16:32 #1
UTF-8 eller ISO-8895-1 til danske sider. UTF-8 er det mest generelle, men du kan nok nøjes med ISO-8895-1.

Det ser ud til at dine PHP-filer er gemt som UTF-8. Kig på hvad din tekst-editor gør.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2010 - 16:33 #2
tjek det format, som dit program til at skrive php-kode i, er 8859-1
Avatar billede Jhim Nybegynder
14. september 2010 - 16:37 #3
Tak, jeg fandt en anden tråd her på eksperten :P skulle bare lede lidt længere end jeg havde gjort.

Ja, mit program gemte som UTF8..

Men nu er alle mine filer gemt som UTF8, er der nogen smart måde at encode dem til ISO-8859-1?