Avatar billede Thomas1221 Nybegynder
06. september 2010 - 21:42 Der er 4 kommentarer

Rumfang

a) Beregn rumfanget af en træstamme, der er 8 m høj og har en omkreds på 1,6 m
b) Hvilken højde skal en træstamme, med en omkreds på 1 m, have for at give den samme mængde brande
c) Erik betaler 200 kr. pr. rummeter træ, han fælder i skoven. Hvad koster det ham at fælde det store træ fra a?
d) Erik kan også købe brænde, der er flækket og klar til brug. Sammenlign prisen for at købe brænde med prisen for at fælde træer selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2010 - 22:12 #1
Rumfang (M3)=Areal * højde.        Areal af cirkel= PI*R*R.

Omkreds af cirkel 2*PI*R
Avatar billede welcor Nybegynder
06. september 2010 - 22:23 #2
Jeg synes der mangler noget i din skoleopgave, spørgsmål d) - hvad koster det færdigbehandlede brænde per m3?

Og så er det jo lidt dårlig stil at lægge skoleopgaver ud på eksperten. Sådan noget bliver man jo ikke selv ekspert af...
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2010 - 23:24 #3
En "rummeter" <> en m³ (kubikmeter)

Ovenikøbet er der to slags rummeter: Skovrummeter <> kasserummeter.
=> http://da.wikipedia.org/wiki/Rummeter.

Opgaven er altså defineret upræcist, og et essentilt tal mangler helt.
- Det kan man så vælge at se som en showstopper eller en mulighed for at brillere : )
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2010 - 22:43 #4
Skal du vide mere?