Avatar billede Jespermolsen Nybegynder
27. august 2010 - 12:23 Der er 6 kommentarer

Ønskeligt netværk og dataforbindelse i huset NAS?

Jeg har længe gået og tænkt over hvorledes jeg gerne ville have vores system derhjemme til at fungere, men min viden til hvilke produkter der opfulder mine krav er beskedene.

Ønskes:
Adgang til fælles server, hvorpå film, billeder, spil og dokumenter er gemt således at alle kan komme til dem via. trådløst netværk.

Mulighed for afspilning af film fra server på husets fjernsyn - via trådløst (er slet ikke tilhænger af alle de kabler)

Mulighed for afvikling af programmer på server kan køres fra bærbare (hvilket vist ikke er et problem) men også hvis man sidder ved en computer uden for husets 4 vægge, f.eks. hos en ven og så kører de forskellige progammer via internettet.

Og nu ikke noget med at foreslå at jeg skal anskaffe 27 forskellige dimser som jeg skal have stående - det skal se pænt ud - husk en maskiner er bedre end 10 maskiner under f.eks. det pæne fladsskærm man har hængende på væggen.

Har tidligere forsøgt en stationær der stod som server i et rum og så skulle streame film ind til stuen via nogle små sendere, men det kommer aldrig til at fungere godt.

Det var en lang udredning - spørg hvis det ikke er forståligt.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
27. august 2010 - 13:01 #1
Umiddelbart ville jeg sige, som du selv er lidt inde på, at du skulle bruge en NAS og så koble den op til en trådløst router e.l.

Men det falder nok lidt på det med at afvikle programmer på andre fysiske lokationer. Men hvad mener du lige præcist med programmer uden for?
Avatar billede Jespermolsen Nybegynder
27. august 2010 - 14:43 #2
vedr. afvikling af programmer der mener at hvis jeg sidder et andet sted i Danmark så skal jeg kunne komme på server/nas via. internettet og starte/kører de programmer som jeg har lagt på denne. Jeg ved at det er ikke noget problem når man er lokalt, men mener at man kun kan åbne filer/flytte filer på de fleste nas'er når man er "ude i byen" og ikke afvikle/kører programmer. - Det kunne f.eks. være et regnskabsprogram ala Microsoft C5. For er det ikke noget med at programmerne bruger f.eks. windows på ens bærbar til at afvikle programfilerne og det er nok ikke lige til "ude på det offentlige" internet.

Kender en hvor de kører synology ds209 på et lokalt trådløst netværk og der kan de godt afvikle de programmer de har lagt ned på synologyen, men hvis de er ude i byen så virker programmerne ikke, så kan de kun downloade/oploade filerne til deres bærbar.

gav dette mening?
Avatar billede zero_lock Nybegynder
29. august 2010 - 03:01 #3
lads os slå en ting fast du kommer IKKE uden om et netkabel op til stuen....

men der er mange måder at gøre det på....
løsing 1.

en måde er en nas box til og gemme dine ting på og så en WD live tv box i stuen med kabel op i tv`et
(helt grim er den jo ikke http://tech2.in.com/media/images/2009/Nov/img_181252_wd_tv_live_1.jpg )

løsing 2
en anden måde er en server i kælderen sammen med sammen med en WD live tv box i stuen med kabel op i tv`et denne mulighed giver også mulighed for at installer programmer på den som du kan komme til og arbejde med via et fjernskrive bord. denne mulighed er også en løsing for arbejde med programmerne selv om du ikke er hjemme.

i løsing 2 kan du erstatte WD live tv boxen med play station 3... jeg vil god anbefale at installer ps3 server på serveren

du snakker om billeder også til det er der kun og sige. RAID om det så skal være raid 1, 5 eller 10 er lidt hvordan man ser på det... personligt er jeg nest til raid 5, det handler om sikkerhed for dine data.

meget at dette afhænger også af hvor mange penge du vil bruge og hvad har du af udstyr nu som der kunne bruges igen.

hvad angår et raid system er slet ikke farligt. efter det er sat-op er det kun vedligeholdese, harddiske går døde i ny og næ men så er det bare at sætte en ny i og så køre det igen
Avatar billede Jespermolsen Nybegynder
29. august 2010 - 18:10 #4
Dvs. man kan ikke have f.eks. en NAS synology 209 stående i et værelse og så steame trådløst film ind på fjernsynet i stuen?

Jeg ønsker ikke en egentlig server, men bare sådan lille NAS. det med at tilgå det udefra er mere en bi-ting, bare det andet kan lade sig gøre....

Kan man bruge en wii til noget af alt dette - den kan jo gå trådløst på internet via routeren ?

Har pt. et sony KDL-32V4500 fjernsyn og en Dlink DIR-635 router.
Avatar billede Jespermolsen Nybegynder
29. august 2010 - 18:42 #5
Kan det med at jeg ikke ønsker en masse netværkskabler rundt i huset, hvilket er meget besværligt sådan som rummene er lavet, løses med at bruge det med at man kan bruge ens strømstik som netværksforbindelse - kender ikke så meget til det, men måske?
Avatar billede zero_lock Nybegynder
29. august 2010 - 21:23 #6
hej jesper

jo du kan sagtens ligge alle dine ting på en synology box ds209 understøtter også raid 1.

har testet det at sende HD video(1080p) over wifi det kunger ikke.. dataoverførselen er bare ikke hurtig nok selv med N udstyr så vi kommer ikke uden om et kabel..

hvad angår el delen så har jeg aldrig hørt om det