Avatar billede mj_liquid Nybegynder
15. august 2010 - 18:36 Der er 2 kommentarer

minijack udgang lyser rød

Hey Eksperten.dk

Gik ind i ledningen til mit anlæg, så min Macbook pro 15" fik et ordentlig stød. Og nu kan jeg ikke spille lyd over min macbook.

Jackudgangen lyser rød, og har fundet ud af at det er fordi der sidder en "miniswitch" som har sat sig fast inde i udgangen. Og den kan jeg ikke få løsnet igen.

Når jeg genstarter mac'en, kommer opstartslyden fint nok ud af højtalerne, men så snart OS er loadet virker højtalerne ikke mere. Kan sagtens høre musik over mit anlæg hvis jeg sætter et jackstik i, det er kun over mac'en at problemet opstår.

Er der nogen der har en løsning ??
Avatar billede teknik Juniormester
15. august 2010 - 20:47 #1
Hej mj

Det røde lys fra stikket har 99% sikkert intet med dit uheld at gøre.
Det er en helt normalt detalje på nyere bærbare.

lysets formål?
"finde stikket i mørke", eller bare "se smart ud"

så måske skulle du overveje at lave et nyt spørgsmål med en mere rammende overskrift.

*******
mht. selve problemet, så:

Absolut vanskeligt at fikse kontakten gennem det ret så lille jack-stik hul.
Der er ikke meget andet en nåle eller papirclips der passer der.
men det er nok din bedste chance.

Du får lidt andre muligheder, -fx. at loddde et andet stik på. hvis du åbner boksen, som vist her.
http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo-Model-A1211-Right-Fan/467/1

Jobbet med at adskille/samle en bærbar er dog mest for personer med god tålmodighed, og udprægede gør-det-selv talenter.
Og når PC'en så endelig er lukket op, så er selve stikket stadig en uhyre kompakt/utilgængelig lille dims som er svær at gøre noget fornuftigt ved.
a'la det her
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=29935&language=sj

Efter mit bedste skøn, så er chancerne for succes, uden direkte at udskifte stikket ikke specielt gode.

Men selv om jeg er pessimist, så kan du jo stadig være heldig.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede egonspock Seniormester
15. august 2010 - 23:38 #2
Ingen grund til at forsøge sig med at åbne en MBP for et håbløst projekt.

Jeg var ude for det samme for nyligt og lyset er ganske rigtigt et resultat af at en kontakt er blevet ramt, som skifter mellem jackstik og optisk udgang, så man kan få rigtig professionel lyd ud. Der er intet smart over det.

Jeg læste en del rundt på nettet og løsningen er at sætte jackstikket i igen og tage det ud et par gange, så rammer man kontakten på et tidspunkt. Det virkede i tredje forsøg for mig.

Alternativet er at klage til Apple og som teknik ganske rigtigt siger, så er det en meget vanskelig operation, som i øvrigt kræver at man skifter motherboardet, da stikket er loddet fast på det. Men det er godt nok træls.