Avatar billede tuidoi Nybegynder
10. august 2010 - 23:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Login form med JSF og Facelets?

Hej Eksperter.

Jeg er startet på JSF og Facelets og vil i den forbindelse lave en login form.
Man kunne blot lave en userLogin klasse.
Med denne kunne man så sætte en parameter i session også i templatet som alle sider skal anvende kunne jeg tjekke om brugeren har adgang til siden. Er dette den "rigtige" måde at gøre det på?

Findes en slags j_security_check der understøtter JSF? (Jeg anvender serveren Tomcat 6.0)
Avatar billede tuidoi Nybegynder
11. august 2010 - 00:35 #1
Jeg kunne selvfølgelig bare lave j_security_check i en simpel HTML fil. også bare sende videre til min JSF side efterfølgende.

- Men vil gerne høre bud på hvordan det bliver sikker med ren JSF.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 02:16 #2
Hvis du bruger HTML tags og ikke JSF komponenter til selve login, så kan du sagtens bruge standard måden.

http://www.coderanch.com/t/448131/JSF/java/forms-authentication-security-check-JSF

Piotr Swiecicki posted 4. juni 2009 04:22:43
Avatar billede tuidoi Nybegynder
11. august 2010 - 09:55 #3
det tror jeg bare at jeg gør så. Også sætter jeg bare constraints på alle facelets siderne også.

Føler det er mere sikkert med container styret login. eller det er i hvert fald nemmere at implementerer uden at lave fejl.

Bare lig et svar.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
11. august 2010 - 11:10 #4
Lige et sidste spørgsmål.

Hvis nu man har flere bruger roller f.eks. en Admin og en Bruger.

Skal man så være opmærksom på noget når man anvender JSF / facelets? Jeg mener om den måde som man laver navigations cases på med facelets gør at man skal være ekstra opmærksom?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 15:20 #5
Det er langt nemmere at lave et sikkert system med container managed security.

Saa det er et klogt valg.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 15:21 #6
Jeg kan ikke umiddelbart taenke paa noget specielt for multirole.

Husk at du kan lave kode test paa rolle udover beskyttelse i web.xml.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 15:21 #7
og svar
Avatar billede tuidoi Nybegynder
11. august 2010 - 17:45 #8
Kom til at tænke på: Findes der egentligt ikke container managed security til standard PHP servere?

Det undrer mig lidt for har lavet en smule PHP engang og der syntes jeg ikke at jeg støtte på det.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:04 #9
Det mener jeg ikke at der goer. Bl.a. fordi det ville vaer meget svaert at implementere hvis PHP blev koert som CGI.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:07 #10
Der er naturligvis de mere eksotiske loesninger som f.eks. Quercus der tillader dig at bruge PHP scripts i en servlet container, saa kan du bruge dens container managed security.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
11. august 2010 - 18:33 #11
Men kan man ikke køre PHP på en tomcat server? Så kan man hurtigt lave en flot frontend med Wordpress og et template også lave selve backend med Java og ligge sikkerhed på disse sider med j_security_check.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:47 #12
Det er lige praecis hvad Quercus tilbyder.

http://www.caucho.com/resin-3.0/quercus/ naevner eksplicit Wordpress.

Bemaerk dog at Quercus er et forholdsvis lille og ukendt projekt. Du vil ikke finde en million hits naar du googler paa problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:48 #13
IBM har ioevrigt et lidt tilsvarende projekt:

http://www.projectzero.org/
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:49 #14
Bemaerk ogsaa at hvis du leder efter noget CMS/Portal agtigt til Java, saa finde der skam ogsaa faerdige open source loesninger tild en slags. Ikke saa mange som til PHP men de findes.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:49 #15
CMS f.eks.:
  OpenCMS
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:51 #16
Portaler i Java gemmer sig under det meget lidt sexede navn "JSR 186/286 compliant portals".

Eksempler:
- LifeRay
- JBoss Portal

(bemaerk at de godt kan vaere lidt resource kraevende)

JBoss Portal kraever formentlig JBoss AS, men LifgeRay findes i en Tomcat udgave.