Avatar billede tdh1309 Juniormester
05. august 2010 - 21:11 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Grafikkort, driver

Hej

Jeg kan lave meget på en PC men når det hedder hardware er mit kendskab begrænset. Har fået en ny (gammel pc) og den kører fint, men det driller lidt med direct-x. Pt. er min vurdering at jeg ikke har fået installeret driver til grafik kort. Har haft splittet maskinen ad for at at se hvilket grafik kort der sidder i, det sidder der men mere ved fandt jeg ikke ud af!
Hvordan finder jeg ud af hvilket grafik kort jeg har i maskinen?
Avatar billede c-holst Novice
05. august 2010 - 21:20 #1
installer programmet everest home

Det kan fortælle din en del om din pc.

http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml

kniber det, så fortæl hvilket kort det er, så kan vi se hvad der kan gøres.

Du skal ofte installere driverne til bundkortet først. ofte kaldet chipsetdriverne.

så find også ud af hvad dit bundkort hedder. Så er der sikkert en hjemmeside med downloads
Avatar billede tdh1309 Juniormester
05. august 2010 - 21:29 #2
Prøver at installere programmet!
Mit bundkort er ASUS P5AD2-E Premium
Avatar billede tdh1309 Juniormester
05. august 2010 - 21:38 #3
Har installeret programmet du linkede til, og det siger intet - med mindre jeg køber en licens (og det gør jeg ikke), med mindre det er en fejl 40 :-)
Avatar billede kimtheman Novice
05. august 2010 - 22:24 #4
Avatar billede Simsehn Nybegynder
06. august 2010 - 01:18 #5
Jeg har haft det samme problem, men hvis du kan huske hvad din computer hedder(min f.eks. hedder dv6-2090eo), så kan du gå ind i producentens hjemmeside i 9/10 tilfælde og på den måde få downloadet driverne til den specikke computer.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2010 - 07:43 #6
brug denne her til at vise graffikkort og så videre

http://www.piriform.com/speccy

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
06. august 2010 - 08:25 #7
Eller SIW.
HAr mange oplysninger om pc.
Grafik kort finder du under hardware-video.
http://www.gtopala.com/
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 11:43 #8
Har prøvet de forskellige programmer i foreslår. Pt. virker SIW som det mest lovende!

Nedenfor dump af de info jeg får via SIW:
Property    Value
THOMASCOMPUTER
Video Adapter
BIOS String    VGA/VBE BIOS, Version V1.3    Revision: 0.11
BIOS Date    04/05/05
Shaders Temperature    4493634 °C  (8088572 °F)
Memory Temperature    4494025 °C  (8089276 °F)
DirectX    DirectX 9.0
Driver Name    vga.dll
Driver Description

Er der nogle som bliver klogere af det?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2010 - 12:28 #9
jo det er da rart at vide men hvad hedder det

er det nvidia eller ati

derfor skulle du have brugt speccy
det er måske bare en geninstalering af en nyere driver.

i øvrigt skal du se at fåp kigget på alle de gamle spørgsmål du ikke har belønnet eller lukket

http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/tdh1309

1200 point er altå meget at have ude
alle dem der IKKE er grønne skal du tage stilling til
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 12:51 #10
Hmm speccy gør mig nu heller ikke klogere:
Graphics
        Monitor
            Name    on
            Current Resolution    1024x768 pixels
            Work Resolution    1024x738 pixels
            State    enabled, primary
            Monitor Width    1024
            Monitor Height    768
            Monitor BPP    32 bits per pixel
            Monitor Frequency    1 Hz
            Device    \\.\DISPLAY1

Jeg må lige gå i tænkeboks!
Vedr. åbne spørgsmål, tak for reminderen treatmenice! De burde være lukkede nu.

Kom med et svar i tre, i har givet gode forslag og skal da have lidt point:
treatmenice
220661
kimtheman

Mit problem kan køres ned til - jeg aner ikke hvilket grafikkort jeg har, og kan ikke finde ud af det. Har skilt maskinen ad, men det blev jo nu ikke klogere af :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
06. august 2010 - 13:03 #11
I Siw på fanen til venstre,tryk på Hardware og vælg video. Du får nu oplysninger på dit grafik kort og den monterede skærm.
Sværere er det ikke.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2010 - 13:21 #12
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2010 - 13:40 #13
det er jo ikke løst

men du kan ikke installere nvidia driver på et ati kort
du kan ikke installere ati drivere på nvidia kort

så stort set er det bare at prøve men det kunne godt være et pauert kort siden det ikke viser noget om helst

på sepve kortet står der hvad fabrikanten hedder
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 13:42 #14
Ved Siw, når jeg gør det får jeg nedenstående:
Property    Value
THOMASCOMPUTER
Video Adapter
BIOS String    VGA/VBE BIOS, Version V1.3    Revision: 0.11
BIOS Date    04/05/05
Shaders Temperature    4493634 °C  (8088572 °F)
Memory Temperature    4494025 °C  (8089276 °F)
DirectX    DirectX 9.0
Driver Name    vga.dll
Driver Description

Tak for forslag, har kigget på SIW igen, og screendump! Som jeg forstår problemet er at jeg ikke har installeret driver til grafik kort, og derfor vises det ikke. For at installere driver skal jeg kende grafikkortet!

Afventer svar fra:
treatmenice
kimtheman

Endnu engang tak for jeres gode forslag!
Avatar billede 220661 Ekspert
06. august 2010 - 13:51 #15
Prøv systemoplysninger-hardware-skærm.
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 13:58 #16
hardware-skærm?
Gik ind under systemoplysninger-hardware-enhedshåndtering (antager det er det du mener!), der er ikke nogen skærm!
Prøver at splittet skidtet ad endnu engang, og se på det grafikkort :-)
Avatar billede kimtheman Novice
06. august 2010 - 14:17 #17
Da du ikke har fået løst noget springer jeg point over.
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 14:36 #18
Lidt klogere, på grafikkortet står:
- MGI p65 MDDE128
- FC ICES003 ClassB
- Matrox

Så nu prøver jeg at finde en Matrox driver, og se hvad der så sker :-)
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 14:49 #19
Hmm, det er da umuligt at finde den driver :-(
Har I et forslag til hvor jeg finder en driver til Matrox, P65 MDDE128?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2010 - 15:56 #20
jeg har et forslag

hent drivermax og lad dig registrere - du har ret til at hente 2 drivere om dagen og den er meget tidspunkt rettet.

http://www.innovative-sol.com/drivermax/

se her hvordan du gør

http://www.innovative-sol.com/drivermax/snapshots.htm

du ved jo hvad du skal bruge så hent først den

det er det bedste "gratis" i øjeblikket ellers er det købe programmer

et af de bedste er det her

http://www.driver-soft.com/

men jeg hylder gratis princippet så prøv drivermax
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 16:41 #21
Sådan, nu virker det!
Mange tak for hjælpen til alle der har deltaget i mit lille problem der viste sig at være stort!
Løsningen var at skille PCén ad, bestemme type på grafikkort og så hente driveren. Super link fra treatmenice løste driverproblemet :-)

God weekend til alle
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2010 - 18:58 #22
husk at lave et backup når du har hentet alle de andre der sikkert også ligger til din pc

læg det på et andet medie f.eks usb pen eller cd

m.v.h
Avatar billede tdh1309 Juniormester
06. august 2010 - 21:02 #23
God ide, det vil jeg gøre :-)