Avatar billede pnr Nybegynder
02. august 2010 - 10:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med asp:hyperlink og domæner med special tegn

Jeg har et problem med asp:hyperlink og domæner med special tegn. hvis jeg f.eks. indsætter følgende:

mitAspHyperlink.NaivgationUrl = "www.løn.dk";

kommer det til at linke til www.l%c3%b8n.dk

Dvs. at den encoder alt hvad der bliver indsat, det er jo ikke særligt smart når man bruger domæner med special tegn. Kan dette disables eller omgåes?

På forhånd mange tak for hjælpen!
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2010 - 10:22 #1
du skal bruge det offentlige navn (dvs det med xn--ln-xxxx.dk)
Det gælder også for emails.
Når Kina kommer med sine tegn, så rettes der nok igennem, så løn.dk kan bruges direkte - pt gider m$ ikke lave det for de få i Norden.
Avatar billede pnr Nybegynder
02. august 2010 - 11:26 #2
Hej claes57.

Mange tak for din kommentar!!

det dur ikke med de offentlige navne da disse links også skal vises som tekst, og der skal de se rigtige ud :-/

Det må evt. være muligt at nedarve hyperlink kontrollen også overskrive render funktionen, er det ikke det. Hvis ja er der så nogen der kan forklare mig hvordan det fungerer? Jeg har kigget lidt i koden for hyperlink konrollen og synes ikke jeg kan finde der hvor url'en bliver encodet.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2010 - 12:27 #3
jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2010 - 01:40 #4
Du kan vises æøå i det som vises uden problemer.

Men selve linket som browseren bruger skal lave om til punycode.

Et direkte ÆØÅ er ikke validt.

Det er en lile smule tricky at lave i kode.

Men følgende virker:

    arneslink.NavigateUrl = "http://" + (new Uri("http://www.løn.dk")).DnsSafeHost + "/";
    arneslink.Text = "http://www.løn.dk/";

hvis web.config indeholder:

<configuration>
    <configSections>
        ...
        <section name="uri" type="System.Configuration.UriSection, System, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089"/>
    </configSections>
    <uri>
        <idn enabled="All"/>
        <iriParsing enabled="true"/>
    </uri>
    ...
</configuration>
Avatar billede pnr Nybegynder
04. august 2010 - 09:14 #5
Hej Arne!

Der da i den grad imponerende hvad du kan svare på!!

Det virker jo helt som det skal, så smid et svar så er der endnu engang velfortjente point på vej dig :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2010 - 15:13 #6
svar