Avatar billede ixma Nybegynder
30. juli 2010 - 18:51 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Widescreen videoer pludseligt i 4:3

Hej,

Har et underligt problem jeg aldrig har set før.

Var træt af at en del film ikke kunne ses i Media Player, så downloadede en codec-pack. Alt fint, nu kunne jeg åbne hele skidtet i MP.

Men så ser jeg at en del af mine videoer, som er i wide format, pludseligt åbner i 4:3 format. Blandt mine egne vidoer (optaget på Canon XM2 i 16:9) åbner næsten alle sammen nu i 4:3. Hvis jeg tjekker deres properties står der sgu også at de er 720 x 576, men de har altså ligger på min computer i 1-2 år i wideformat.

Rimeligt katastrofalt, hvis jeg ikke kan løse dette og få dem tilbage i 'normalt' format.

Hvad sker der lige med det?
Avatar billede milter Ekspert
30. juli 2010 - 22:35 #1
Har du prøvet en Systemgendannelse til før, de codecs blev installeret?
Avatar billede ixma Nybegynder
31. juli 2010 - 00:19 #2
Nope, men alt andet virker fint. Også ca. 90-95% af mine andre videoer. Men lige præcis alle mine egne optagelser er pludseligt blevet ændret i størrelse.

Har ikke så meget lyst til systemgendannelse. Vil gerne have codec'et.

Er dette mystiske fænomen noget du eller andre kender til eller har nogen anelse om hvordan det er sket?
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2010 - 12:02 #3
Jeg har ingen ide om, hvor problemet nøjagtigt ligger. Du skulle måske kigge lidt på linkene herunder. Hvilket pixelantal havde du tidligere?

Det drejer sig om det, som kaldes pixel aspect ratio, dvs. at pixels i PAL-formatet ikke er rektangulære.

http://www.videoforums.co.uk/camcorder-reviews-problems-shooting/18651-720x576.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_aspect_ratio

Hvis billedet ser anderledes ud på skærmen efter installeringen af de codecs, og du gerne vil beholde billedet, som det så ud tidligere, er der nok ikke nogen anden vej end at afinstallere dem og håbe, det hjælper og derefter forsøge en anden codecs-pakke.
Avatar billede justrace Novice
31. juli 2010 - 12:11 #4
Hvilken pakke drejer det sig om?
Avatar billede ixma Nybegynder
31. juli 2010 - 16:39 #5
Det drejer sig om denne:

http://www.download3k.com/Install-Media-Player-Codec-Pack.html

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvis en system gendannelse skullevære løsningen. Det slår mig som noget drastisk.

Men på den anden side har jeg heller ingen som helst anelse om hvordan en codec-pack skulle kunne omjustere aspect ratio på udvalgte videoer, så jeg er på rimelig bar bund.
Avatar billede ixma Nybegynder
31. juli 2010 - 19:47 #6
Nu prøvede jeg at afinstallere omtalte codec-pack, som jeg ellera var super glad fordi jeg nu kunne se alle videoer i Media Player.

Så er de tilbage i widescreen!

Det forekommer mig totalt bizart, at en codec-pack ændret aspect ratio på en udvalgt flok film.

men bedre løsning end systemgendannelse.

Så er der måske nogle der kender til en codec-pack der gør at jeg kan spille alle mine film i MP, men som ikke ændrer filmens størrelse?
Avatar billede justrace Novice
31. juli 2010 - 20:04 #7
shark laver en ret god codec pakke.

Nu er der forskel på systemgendannelse og retablering. :)
Avatar billede justrace Novice
31. juli 2010 - 20:11 #8
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2010 - 22:46 #9
Avatar billede ixma Nybegynder
31. juli 2010 - 22:58 #10
Vi kan vel blive enige om at systemgendannelse er irrelevant at overveje, når alt er vel efter afinstallering af codec pack?

Jeg kigger på shark. Håber ikke den laver mine film til 16:1 format :-)
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2010 - 00:08 #11
#10

Du så ud til at have en forkert opfattelse af, hvad Systemgendannelse er for en proces. Derfor linket, for Systemgendannelse kan være særdeles nyttigt i mange andre situationer med problemer :-)
Avatar billede thov Forsker
03. august 2010 - 10:39 #12
De seneste versioner af WMP er heller ikke mange potter p** værd :-)

Så hellere Media Player Classic http://mpc-hc.sourceforge.net/download-media-player-classic-hc.html
eller
VLC http://download.cnet.com/VLC-Media-Player/3000-13632_4-10267151.html
Avatar billede ixma Nybegynder
04. august 2010 - 00:37 #13
Jeg kan nu bedre lide MP end VLC og Classic og alle de andre jeg har prøvet. Hvis da bare den kunne finde ud af at spille alle film!

Det dér shark codec virkede ikke.

Nogle gode forslag til codec-packs der ikke fucker hele systemet op, men som sørger for at MP kan spille alle (eller NÆSTEN alle) formater?
Avatar billede ixma Nybegynder
10. august 2010 - 13:50 #14
INgen der vil smide et link til en god codec-pack for 200 point? I så fald må jeg jo lukke...
Avatar billede justrace Novice
10. august 2010 - 16:02 #15
Hvis ikke shark codec'en virkede, så er det noget andet end codec du skal se efter.
Avatar billede milter Ekspert
10. august 2010 - 20:09 #16
Måske skulle du forsøge en anden vinkel til en løsning på problemet? Hvad med at benytte en anden spiller, som f.eks. VLC:

http://www.videolan.org/vlc/
Avatar billede ixma Nybegynder
12. august 2010 - 18:50 #17
Jeg bryder mig som sagt ikke om VLC.

Kan ikke finde det Shark codec. Hver gang jeg går ind på den side fører alle download links mig til et eller andet åndsvagt program der vil opdatere mine drivere...

Et direkte link til shark codec?
Avatar billede justrace Novice
12. august 2010 - 21:04 #18
Avatar billede macitea Nybegynder
15. august 2010 - 17:29 #20
Prøv k-lite codecs pack. Virker fint. Her kan du også "tvinge" afspilleren til at køre 16:9 eller fullscreen.
Avatar billede ixma Nybegynder
08. februar 2011 - 17:54 #21
Lukker